Monday, December 14, 2009

Kita Berbeza

Assalamu'alaikum wbt..

Terasa nak menulis di pagi2 hari ni.Jam di desktop menunjukkan pukul 2.31 am sekarang ni.Mata masih lagi tak mengantuk.

Sambil2 menunggu mata ni mengantuk,saya dok mengelamun.Fikir itu,fikir ini,teringat itu,teringat ini.Tiba2 saya teringat peristiwa masa meeting pasal program Jalinan Musim Sejuk 2009 petang semalam.

Pada mulanya meeting berjalan agak lancar sampailah pada part borang.Punyalah lama bincang pasal tu.huhu..Ye la,pihak lelaki nak buat borang online,pihak perempuan tak nak.Suruh print out borang.Sebab bagi kami proses pengisian borang online ni agak leceh dan tak ramai pun yang nak bukak emel tu semata2 untuk mengisi borang.huhu..
Setelah hampir sejam berbincang akhirnya kata sepakat dicapai jugak.

Bila keadaan itu berlaku,barulah saya terfikir yang rupa2nya banyak perbezaan antara lelaki dengan perempuan ni yer.Betapa hebatnya ciptaan ALLAH itu.Kita diciptakan berbeza antara lelaki dan perempuan agar kita saling mengenali dan belajar memahami.Insya-ALLAH.

Kadang2 perkara yang dianggap remeh oleh kaum Adam,besar nilainya disisi kaum Hawa.Kadang2 pulak,sesuatu yang begitu penting bagi lelaki dipandang enteng oleh wanita.Man from Mars,Women from Venus...Lelaki dan perempuan,dua insan yang berbeza tetapi bila bersatu menghasilkan produk yang luar biasa bagus.

Betullah kata pujangga,setiap yang ada di sekeliling kita ini mengajar kita tentang kehidupan.Cuma kita perlu menyedari tentang hakikat itu dan mencari jalan penyelesaiannya.

Mungkin persekitaran saya yang dibesarkan dengan adik2 perempuan sahaja membuatkan saya tidak mampu memahami telatah kaum Adam ini.Adik lelaki bongsu nan seorang tu pun masih kecil.Tidak mampu membantu saya memahami karenah insan yang bergelar lelaki.

Buat kaum Adam,maaflah jika kami kaum Hawa tidak begitu memahami kalian.Tapi insya-ALLAH jika kita saling bekerjasama,saling memahami persefahaman akan wujud dan akan melahirkan keluarbiasaan yang sungguh mantap.Bukankah di sebalik kejayaan seorang lelaki ada wanita di belakangnya?Tidakkah kejayaan seorang perempuan ada lelaki sebagai tunggaknya?Itu menunjukkan lelaki dan perempuan memang saling memerlukan dan saling melengkapi antara satu dengan yang lain.

Akhir kata,perSAMAan dihargai,perBEZAan difahami,perSENGKETAan dihindari,perseFAHAMan dimiliki...

2 comments:

Anonymous said...

huhuhhu~nape akak adik beradik semua perempuan tp boleh paham perangai lelaki?pelik2...perbezaan ciptaan ALLAH itu terlalu unik utk diterjemahkan.Nice sharing sis^^~

Nadzipah said...

hihi..bagus la tu..betul2..