Monday, April 11, 2011

Berubah 9


Setibanya mereka di DMU, mereka disambut mesra oleh senior-senior yang sudah berada di sana. Mereka bersalaman kemudian menjamu selera. Semuanya mesra dan kelihatan seakan sudah lama kenal antara satu sama lain.Bersihnya wajah mereka.
Tenang dan damai rasanya dikelilingi insan-insan seperti mereka. Hatinya berdetak. Boleh ke aku jadi seperti mereka ini? Farhah pun selalu saja bercerita kepada fasal perkongsian mereka di dalam circle.
Tapi boleh ke aku yang macam ni nak join mereka yang macam tu? Dia ragu-ragu sendiri.
Diperhatikan ruang sekeliling surah al-Amin itu. Dengarnya tadi, surau ini dipinjam untuk party pada malam ini. Berkerut jugalah dahinya tadi kala mendengar party itu akan diadakan di surau.
Kak Maryam kata ada party. Apa ke namanya party macam ini? Pelik betul. Tak ada belon pun. Tak ada birthday cake pun. Makin berlapis-lapis kerutan di dahi Khai apabila memikirkan keadaan party yang memang berbeza sama sekali dengan sangkaannya ini.
Selesai makan dan mengemas, mereka solat maghrib berjemaah. Kemudian kak Maryam memberikan sedikit pengisian.
“Assalamu’alaikum buat semua. Macam mana nasi ayam tadi? Sedap tak? Pudding cocktail tadi okey tak? Semua dah kenyang kan?...”
Jeda.
 Kedengaran pelbagai suara riuh mahu menjawab soalan-soalan yang diutarakan oleh kak Maryam tadi.
“…Firstly, marilah kita sama-sama mengucapkan syukur pada ALLAH Yang Maha Esa kerana kita masih diizinkan-NYA untuk bernafas pada hari ini dan diberikan peluang untuk bertemu pada petang ini. Alhamdulillah. Akak tak ada apa pun nak cakap sebenarnya. Cuma akak nak kongsi sedikit hadis qudsi ini dengan semua orang.”
Kak Maryam memandang semua orang. Nampaknya masing-masing tertunggu-tunggu bicaranya. Setelah melihat semua orang bersedia untuk mendengar, kak Maryam menyambung.
“Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tuhan kita turun pada setiap malam ke langit dunia ketika tersisa sepertiga malam terakhir dan berfirman, “Sesiapa yang berdoa kepada-KU maka AKU memenuhinya. Sesiapa yang memohon kepada-KU maka AKU akan memenuhinya. Sesiapa yang meminta ampun maka AKU ampuninya.”” (Riwayat al-Bukhari no.1094, Muslim no.1808, Abu Daud no.1317 dan lain-lain)
“Tentu adik-adik yang baru first time join party ni pelik kan? Apa akak ni. Kata nak buat party. Tapi tak macam party pun. Actually we are here today, not for celebrating someone’s birthday or welcoming party or else. We are here to our Al-Mighty - Celebrating HIM. Tapi sebenarnya DIA tak rugi apa-apa pun kalau kita tak ikut perintah DIA. Sebaliknya kita yang rugi. Nak dengar satu analogi tak?”
Kelihatan beberapa orang terangguk-angguk tanda mahu mendengar. Khai yang duduk di sebelah Farhah terpaku.
Speechless.
Macam tahu-tahu saja kak Maryam ini akan apa yang dia fikirkan tadi. Tidak perlu bertanya. Segala persoalannya sudah pun terjawab kini.
“Ada seorang kaya ni kan. Dia ada tanah yang luas. Dia benarkan sesiapa sahaja yang nak bercucuk tanam di tanah dia tu tanpa perlu bayar sewa tanah, tak perlu bagi separuh hasil tanaman ke apa ke. Bahkan tuan tanah tu pula bagi baja la, bagi peralatan bercucuk tanam la… pada semua petani tu. Lepas tu, dia siap cakap siapa yang rasa tak cukup ke nak minta apa-apa lagi ke… boleh saja minta pada dia.”
“Baiknya tuan tanah tu kak.”
Bankrupt la tuan tanah tu kalau macam tu.”
“Ada juga orang macam tu ya?”
Kak Maryam hanya tersenyum mendengar respon daripada semua yang hadir.
“Ha… macam itu jugalah dengan kita semua ni. ALLAH dah berikan kita keluarga yang bahagia, otak yang cerdik, badan yang sihat. Lepas tu DIA izinkan pula kita minta pada DIA dan DIA cakap DIA akan penuhi apa yang kita minta tu. Jadi, kita kenalah ambil peluang tu. Bukan senang kan nak dapat peluang macam tu. ”
Keadaan hening seketika. Ada yang menunduk. Ada yang termenung. Ada yang dah berkaca-kaca matanya. Khai masih tetap terpaku seperti tadi. Jantungnya berdetak kencang seolah-olah baru menamatkan larian pecut 100 meter.
“Berbalik kepada analogi tuan tanah dan para petani tadi. Jika petani tu kekurangan keperluan untuk bertani dan dia tak beritahu kepada tuan tanah, agak-agak dia akan dapat tak bantuan bajalah peralatanlah semua tu?”
“Tentulah tidak, kak Maryam.”
“Mana tuan tanah tu tahu kalau petani tu tak beritahu dia.”
“Petani tu kena mintalah dengan tuan tanah.”
Beberapa orang yang hadir bersuara meluahkan apa yang dirasa bagi menjawab soalan yang diutarakan oleh kak Maryam. Masing-masing mempunyai pendapat yang tersendiri. Namun begitu, jawapan tersebut menjurus ke arah idea yang sama.
“Betul tu. Semua jawapan betul. Kenalah minta dengan tuan tanah kan. Boleh saja kalau tuan tanah mahu bagi, tetapi mungkin tidak kena dengan citarasa dan keinginan petani. Betul tak?”
“Betul.”
“Setuju.”
Serentak mereka bersuara. Meriah suasana. Kak Maryam tersenyum melihat gelagat semua yang hadir.
“Begitu jugalah hubungan kita dengan ALLAH SWT. DIA sudah menyuruh kita meminta kepada-NYA. ALLAH boleh saja berikan semua benda sekelip mata. Tetapi DIA suka untuk mendengar hamba-hamba-NYA merayu dan meminta kepada-NYA. ALLAH suka untuk melihat kita berusaha untuk mencari keredhaan-NYA.
 Di dunia ini, tiada yang percuma. Kita perlu berusaha dan berdoa untuk mendapatkan apa sahaja yang kita ingini. Gabungan usaha dan doa akan membuahkan kejayaan dalam apa sahaja perbuatan yang kita lakukan.”
Kak Maryam bangkit dari duduknya. Tangan kanannya mencapai marker lalu jari jemarinya berlari laju di atas papan putih yang terdapat surau al-Amin itu. Semua yang hadir tekun membaca setiap patah kata yang ditulis oleh kak Maryam.
USAHA + DOA = ORANG MUKMIN
USAHA + TANPA DOA = ORANG SOMBONG
TIADA USAHA + DOA = ORANG MALAS
             “Ini merupakan tiga jenis orang yang ada di dunia ni. Kitalah yang perlu membuat pilihan kita mahu tergolong dalam golongan yang mana. Mahu menjadi orang mukmin kah? Mahu menjadi orang sombong kah? Ataupun kita memilih untuk tergolong dalam kalangan orang yang malas? Pilihan terletak di tangan kita semua.”
Live well or live hell. You choose. And it’s you who decide whether the glass is half-full or half-empty.
Kak Maryam menuturkan bait-bait kata dalam novel Rooftop Rant karya Hlovate itu sambil memandang semua yang hadir. Dia menyudahi kata-katanya dengan tasbih kifarah dan surah al-‘Asr.
Kata-kata terakhir kak Maryam itu masih terngiang-ngiang di telinga Khai. Tanpa sedar bibirnya menuturkan.
I choose to live well and the half-full glass is mine.”
Farhah di sisi yang mendengar menoleh. Terkejut barangkali dengan kata-katanya. Mata Farhah berkaca. Lafaz syukur tidak putus-putus keluar dari ulah bibirnya. Senyuman bahagia dilemparkan buat kak Maryam yang masih di hadapan sana. Hanya mata mereka yang mampu berbicara. Seolah-olah memahami bahasa yang terpancar dari sinar mata masing-masing. Kak Maryam mengangguk memberikan sedikit keyakinan dalam diri.



Malam itu, mereka bangun qiam. Pertama kali dalam hidupnya Khai melakukan semua itu tanpa paksaan. Malam itu segala kekesalan dihamburkan keluar. Betapa dia bersyukur kerana masih diberikan kesempatan untuk ini. Terima kasih Ya ALLAH.
Seusai solat subuh, mereka duduk membentuk bulatan dan membaca al-Ma’thurat. Walaupun agak kekok tapi Khai berasa tenang setelah membaca bait demi bait doa tersebut. Farhah menghadiahkannya senaskhah al-Ma’thurat. Teringat dua, tiga hari lepas sewaktu sedang ber‘chatting’ dengan Faizi. Mereka ada berbual mengenai al-Ma’thurat ini. Hadiah pemberian Aqil kepada Faizi katanya.
AFaizi: Weh… nak tau tak?
I’m_khai: Apa?
AFaizi: Tadi Aqil bagi aku al-Ma’thurat….
I’m_khai: Al…what?
AFaizi: Al-Ma’thurat. Aqil cakap baca lepas Subuh dan lepas Asar.
I’m_khai: Oho… Dah tu, kau buat tak apa yang Aqil cakap tu? Ekeke
AFaizi: Macamlah kau tak kenal aku macam mana… Aqil tu kan budak stok alim. Aku mana main semua tu. Hoho.
I’m_khai: Ingatkan dah rapat dengan Aqil, Hazril semua tu…kotlah berjangkit.*wink2*
AFaizi: Ek’eleh… dia cakap orang…yang kau tu…sebilik dengan kak Maryam.. Baik dengan Farhah. Tak kena badi alim ke? Muahaha
I’m_khai: Hahaha…perli nmpak?
Sungguh, sebelum ini dia merasakan seperti dihempap batu apabila mengetahui yang dia sebilik dengan kak Maryam. Tapi kini… dia rasa sangat bersyukur dapat sebilik dengan kak Maryam, berkawan dengan Farhah. Teringat saat dia mengadu perkara tu pada Farhah sewaktu mula-mula masuk bilik dulu.
Farhah lantas bangun dan mengambil tafsirnya. Dia membacakan surah Al-Baqarah ayat ke-216.
“…..Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu,
dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu.
ALLAH mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”
[Al-Baqarah, 2:216]
Waktu tu dia masih lagi memberontak. Tidak mengendahkan kata-kata dan pujukan Farhah. Saat ini, dia benar-benar bersyukur. Sungguhlah ketentuan ALLAH itu indah. Hikmahnya memang tidak nampak terus di hadapan mata. Lama selepas itu baharulah terserlah hikmah setiap apa yang berlaku. Sekarang baharulah dia faham dan mengerti. Khai mengulumkan senyum kesyukuran.

No comments: