Tuesday, May 4, 2010

Kita Yang Merancang ALLAH Yang Menentukan

Assalamu'alaikum wbt...

Erm..dah lama rasanya saya tak update blog ni..dah nampak dah sawang sikit2 ni..ish2...teruk tul tuan punya blog ni..sori ya..huhu..

Sejak kebelakangan ni banyak je perkara2 yang berlaku yang hampir dengan saya tapi tak seperti yang difikirkan,tak berlaku macam yang dikehendaki,tak terjadi seperti yang diingini dan sama waktu dengannya la..

Kes 1:Perkara ni berlaku kat saya sendiri,study untuk mid-term exam..walaupun takde la persediaan 2,3 minggu awal..tapi masa jawab soalan yang lepas2 tu dah rasa ok dah..masa exam pun even susah still rasa cam ok lagi..tup2 bila keluar result..huhu..tak seperti yang dijangka..down terus..

tapi saya tahu ALLAH nak uji saya..nak bagitahu saya yang bukan saya yang tentukan result saya tu..DIA yang akan bagi..betul..mungkin saya terlampau yakin yang saya boleh dapat ok,boleh lulus dengan cemerlang...tapi saya lupa yang semua tu DIA yang tentukan..saya tak betul2 bertawakal dan berserah pada-NYA.

Kes 2:Perkara ni berlaku kat adik saya.Punya la saya rasa confident dia akan dapat asasi sebab result SPM dia memang la tersangat2 ok dan dia pun mintak asasi.kan biasanya kita akan dapat apa yangk kita mintak.tup2 dia dapat diploma farmasi kat uitm.ingat tak nak masuk matrik nak gi asasi.alih2 tak dapat pulak..agak kecewa la kan..

tapi tu la..itu satu lagi peringatan untuk saya yang ALLAH yang tentukan segala2nya..bukan saya,bukan adik saya,bukan anda dan bukan sesiapa tapi DIA-YANG MAHA ESA..

bila fikir2kan balik 2 kejadian ni,ya saya rasa tahap kebergantungan saya pada ALLAH tidak mencapai tahap yang DIA kehendaki.sebab tu la DIA tak memberikan apa yang saya kehendaki even DIA boleh je bagi kalau DIA nak bagi.

mungkin DIA nak saya lebih berusaha,lebih bertawakal dan lebih bergantung pada-NYA sebab apa yang saya lakukan dan saya harapkan saya takkan dapat tanpa izin-NYA.

Insya-ALLAH lepas ni saya akan lebih alert dengan benda2 macam ni..insya-ALLAH.muhasabah diri..terima kasih YA ALLAH atas peringatan yang diberikan...

2 comments:

Miss dizzy said...

semoga kuat farah.. ^_^
Allah nk tarbiyah kite dlm macam2 cara..
dan setiap perkara tu pasti ade kebaikan disebaliknya...

ALL THE BEST FARAH!! ^_^

Nadzipah said...

insya-ALLAH..moga2 ada hikmah disebaliknya..
terima kasih kak ida^^