Sunday, June 3, 2012

Rational vs Emotional

Assalamu'alaikum wbt.

Hari ini saya belajar lagi perkara baru. Err...hari-hari pun kita akan belajar sesuatu yang baru kan?

Selalu kita dengar yang perempuan ini lebih beremosi daripada lelaki. Lelaki lebih rational daripada perempuan. Namun, ada ketikanya, lelaki ini akan lebih emosionalnya berbanding perempuan.

Bagaimana kita sebagai perempuan mahu menangani emosional lelaki yang terlebih dos ini? Kita yang perempuan ini, yang sudah terkenal dengan selalu beremosi ini pastinya akan menjadi semakin beremosi apabila lelaki terlebih emosi kan? Hee. Saya pun sama je sebenarnya. Bila orang berapi-api mulalah saya pun mahu meluahkan larva panas. Tak tahan-tahan nak meletup ha...Huhu..my bad..=.=

Okay. Berbalik kepada soalan yang saya utarakan tadi. Bagaimana mahu menangini lelaki yang beremosi? Emosi itu tidak boleh dibalas dengan emosi juga. Jika boleh berterus terang, kita perlu cakap dengan penuh profesionalnya.

"Orang lelaki tak suka orang emo, walaupun kadang-kadang mereka yang emo"
-Kak Siti-

Jadinya, kita perlulah berdiplomasi apabila berurusan dengan mereka. Kita tidak boleh membalas kata-kata mereka dengan penuh emosi. Kita perlu gunakan kata-kata yang agak skema supaya kita tidak memasukkan emosi ketika berbicara dengan lelaki yang beremosi. *Err..macam susah je nak apply nih. =.=*

Kita cuba ye sahabiah sekalian. Demi kebaikan dan kemaslahatan bersama. Saya pun sedang cuba dan akan terus mencuba. Tak salah untuk kita belajar untuk menjadi lebih baik bukan?





No comments: