Friday, June 14, 2013

Budak Usrah Duduk Dalam Dunia Sendiri?

Assalamu'alaikum wbt.

Petang semalam, sewaktu sedang menyediakan makanan untuk berbuka puasa saya sempat berborak kosong dengan seorang kawan. Banyak perkara yang kami bualkan. Maklumlah, walaupun satu universiti, walaupun bilik sebelah-menyebelah sahaja, namun tidak selalu kami dapat melepak santai bersama. Tambahan pula bila saya dan dia berlainan course dan kelas pula tidak sama. Waktu berjumpa beginilah kami gunakan untuk meng'update' diri. Bertukar-tukar cerita. 

"Bagus kan sekarang ni... I nampak dah ramai anak muda yang baya-baya kita ni dapat approach masyarakat. Hmm. Macam Afiq Sazlan tu...budak tomato tu..." Kata saya sambil tangan mengupas kulit lobak merah. 

"Oh. Afiq Sazlan yang Hamasah As-Syabab tu?..." Kawan saya bertanya sambil tangan masih ligat memotong dadu kentang untuk dibuat inti karipap.

"Haah. Dia muda lagi kot. Tapi matang. I yang kakak ni pun segan kot dengan dia."

"Budak tomato tu siapa eh? Yang you dok post entry blog dia kat FB tu kan?" 

"I pun tak kenal. Yang I tahu dia budak medik. Aberdeen."

"I tak rasa sangat bila baca blog dia. Mungkin sebab dia banyak cerita kot. I lagi suka blog APG." 

"Tapi at least blog dia mampu sampai pada masyarakat..." Dalam hati dok cakap, I suka je baca blog budak tomato tu... Sebab dia banyak cerita. Haha. Lain orang, lain citarasanya. 

"...Ramai kot I tengok yang komen kat blog dia tu... macam bukan yang ikut usrah. Sebab ada tanya pasal certain-certain istilah Arab yang dia guna. Yang kadang-kadang kita rasa, 'hek eleh... yang ni pun tak tahu ke?' tapi kita tak boleh la nak kata macam tu kan... Dah memang dia tak tahu. Bagus la dia tanya."

"Haah. Macam I adik-beradik sejak kecil lagi dah didedahkan dengan perkataan qiyadah la apa la... So I macam tak faham sikit la macam mana rasa tak faham tu..." 

"I faham je rasa tu. Sebab I pun, bila dah masuk usrah ni barulah faham apa makna qiyadah segala bagai tu."

"Itu la...  Kawan I ada cakap, 'Sepatutnya awak bersyukur sebab dilahirkan dalam keluarga yang baik-baik dan dah kenal usrah sejak kecil lagi.' Tapi sekarang ni I cuba la nak faham macam mana rasa orang yang baru nak kenal usrah ni..."

"Betul la apa kawan you cakap tu. You patutnya bersyukur. I faham la bila adik-adik cakap risau nak balik Malaysia nanti. Takut tak dapat istiqamah dan takut futur segala tu. Sebab I pun datang daripada famili yang bukannya join usrah ke apa ke...So I tahu la rasa tu macam mana..."

"Itulah. Bila kawan I cakap, kita tak rasa cepat nak futur ke apa ke sebab tengok la kawan-kawan keliling kita semua baik-baik. Tapi berbeza dengan orang luar sana. I tengok la timeline FB I, semua pun post kata-kata peringatan. Boleh kata tak ada langsung la benda-benda lagha ni. Then I tengok pulak timeline orang lain. Penuh kot post pasal K-Pop la apa la. Banyak yang lagha la pendek kata... Hmm. Baru I terfikir, diaorang ni perlu mujahadah yang tinggi untuk terus baik dan kekal baik."

"Kan? Sebab tu la I kata tadi bagus la ada anak-anak muda yang boleh masuk dalam masyarakat dan masyarakat boleh terima pembawakan diaorang ni. Barulah kita boleh ubah masyarakat tu. Bila kita dah faham situasinya macam mana."

"Tapi... makin ramai orang yang buat baik. Makin ramai juga yang sebaliknya. Hmm."

"Tak apalah. Itu maknanya kita kena kuatkan lagi usaha kita. Mungkin kita tak masuk sepenuhnya lagi dalam masyarakat."

*****

Itu antara yang saya dan kawan saya bualkanlah semalam. Terlintas untuk berkongsi di sini kerana saya rasa ada mesejnya.

Pagi tadi, saya terbaca status Aiman Azlan. 

"Aku harap orang-orang usrah tidak hidup dalam dunia mereka sendiri. Dunia ini ada satu sahaja, bukan dua. Jadi, kita kena belajar untuk hidup di atas bumi yang sama, di bawah langit yang sama. 

Aku suka usrah. Jadi jangan ambil kata-kata aku sebagai satu serangan terhadap usrah ye :)"


Macam lebih kurang sama pula apa yang saya bualkan dengan kawan saya semalam. 

Pada saya, kita ni kadang-kadang kena letakkan diri kita dalam kasut orang lain. Dan orang lain juga perlu letak diri mereka tu dalam kasut kita. Barulah masing-masing boleh faham keadaan masing-masing. Bertolak ansur dan bertoleransi dalam perhubungan itu perlu bukan?

Mungkinlah ramai yang kata...'Budak usrah ni suka duduk dalam dunia mereka sendiri.' Pergi mana-mana pun dengan ahli usrah dia je. Buat apa-apa pun dengan ahli usrah dia jugak. 

Iyalah. Nak buat macam mana kan... Usrah setiap minggu. Jadi seminggu sekali mesti wajib jumpa. Itu belum termasuk daurah, rehlah dan jaulah lagi. Itu belum lagi termasuk keluar lepak-lepak, riadah bersama dan sebagainya. Jadi memang akan nampak budak usrah ni duduk dalam dunia mereka sajalah. 

Tapi... itu tidak bermakna mereka ini tidak bergaul dengan orang sekeliling. Kawan yang lain pun rasanya tidak diabaikan. Cumanya kalau dulu ber'hu-ha-hu-ha' sesama lelaki perempuan... Sekarang dah tak bolehlah buat perangai tak semenggah itu lagi. Masih boleh berkomunikasi. Masih boleh berborak. Cumanya adalah batas-batas yang perlu dijaga. Dan berbual pun apabila perlu sajalah. 

Cumanya saya mengecam sesiapa yang mengaku dia budak usrah, tetapi main double standard antara yang join usrah dengan yang tak join usrah ni. Jangan begitu kawan. Qudwah qabla dakwah. Akhlak dan keperibadian itu penting dalam menyampaikan kebaikan. 

Apapun, kita cubalah elakkan untuk bersangka-sangka ni ya. Nak-nak kalau berburuk sangka. Kita cubalah bersihkan hati kita daripada noda-noda hitam menyinggah masuk.

Ini sekadar sudut pandangan saya sahaja. Mungkin ada yang tidak betulnya. Mungkin ada silapnya. Harap dapat perbetulkan andai ada silap di mana-mana. 

Wallahu'alam.

Nota : 14 Jun - Hari Untuk Syria. 
Dr. Yusuf Qaradhawi telah mengisytiharkan hari ini adalah Hari Untuk Syria. Dalam pada kita disibukkan dengan pelbagai urusan diri, jangan kita lupakan apa yang berlaku di luar sana. Jom! Mari sama-sama peduli ummat. 




5 comments:

Anonymous said...

Bagi saya tkperlu lh kut awak nak cakap "hek eleh diorang ni itupun tktau ke". Sebab awak belajar dari kecil. SEtiap manusia lain lain so jangan rendahkan orang lain yang tktau sebab awak dah tau. Banyak lagi yang awak perlu tahu yang mereka dah tau. Blog ni ramai yang membaca so hati hati bila nak post sesuatu. Dalam tksedar kadang kadang kita merendah rendah kan orang walaupun tkberniat. thats why i say fikir dulu sebelum nak post

Nadzipah said...

Anonymous:
Terima kasih atas nasihat dan pandangan yang diberikan.

Rasanya saya dah nyatakan selepas "hek eleh... yang ni pun tak tahu ke?" yang
"kita tak boleh la nak kata macam tu kan... Dah memang dia tak tahu. Bagus la dia tanya."

Dan saya juga ada nyatakan, "Apapun, kita cubalah elakkan untuk bersangka-sangka ni ya. Nak-nak kalau berburuk sangka. Kita cubalah bersihkan hati kita daripada noda-noda hitam menyinggah masuk."

Saya tak pernah nak rendahkan orang lain, sebab saya tahu, saya pun masih banyak lagi perlu belajar. Masih banyak lagi yang perlu saya perbaiki.

Main point entry ni pun sebenarnya,
1. Jangan berburuk sangka terhadap orang lain.
2. Don't assume. Ask.
3. Always put yourself on others shoes.

Saya cuba untuk memperingati diri saya sendiri dan sesiapa saja yang membaca supaya tidak bersangka-sangka. Kita cuba letak diri kita dalam kasut orang tu dulu sebelum nak komen atau cakap apa-apa.

Apapun, terima kasih sekali lagi atas nasihat dan pandangan ya. Really appreciated it. :)

Anonymous said...

Agak terasa jugak part yg hek eleh tu. Tp takpelah. Haha post best sangattt!!!

Nadzipah said...

Maaf sebab membuatkan ramai orang terasa bahagian yang 'hek eleh' tu.

Terima atas teguran. Insyaa-ALLAH, saya akan lebih berhati-hati dalam menulis selepas ini.

Anonymous said...

Assalam :)
bila saya baca status en aiman tu.. sy rasa sangat benar la tu..
maksud sy.. budak2 usrah/masjid dan yg sewaktu nya tu.. seolah-olah hidup dalam dunia mereka sendiri..

and i'm sorry for what i will saying but i still want to mention it
some of usrah/masjid people.. act like they were perfect..
what i mean is when they see someone do wrong.. SOME OF THEM THE USRAH/MASJID PEOPLE
they will stare at the person that doing wrong as if that person dont deserve to jannah.. sorry for my harsh opinion.. i'm really sorry

so to USRAH/MASJID PEOPLE please please treat us better or in other words please 'tegur' us in much more 'berhemah' way
although that i know that no one in this world perfect..
but at least when u all want to 'tegur' can u smile AT LEAST..
just try ok..

and
NOT ALL USRAH/MASJID PEOPLE IS HARSH WHEN THEY 'TEGUR'
SOME OF THEM ONLY

and
i really dont know why some of them behave like that (as if they were really perfect)

and
to all USRAH/MASJID AND 'SEWAKTU DENGAN NYA' LIKE DAIE FOR AN EXAMPLE
u all do a great job what i mean is DAKWAH..
yes a great job..
i really appreciate what u all done for ummah.. help others to knowing Allah..
may Allah bless u..
Hope u can change the way u 'tegur' others

but still keep up the good work

wasalam
p/s : just wanna my opinion ok..