Tuesday, December 14, 2010

Jom Puasa Hari As-Syura


Assalamua'alaikum wbt.

Esok 9 Muharam, lusa 10 Muharam then the day after tomorrow pulak 11 Muharam. 10 Muharam tu hari As-Syura. Jom kita semua puasa sunat.

Semalam lepas study Physics, saya ada baca blog Ustaz Halim .Ada update tentang Kelebihan Puasa Hari Syura. Ini beberapa isi yang saya ambil dari situ. Untuk perkongsian bersama.

Pendapat sebahagian Ulamak ialah berpuasa sunat pada Hari Kesembilan bulan Muharram berdasarkan riwayat dari Ibnu Abbas apabila ditanya tentang puasa Hari Asyura, dia berkata bermaksud, “Apabila kamu melihat anak bulan Muharram, kiralah hari-harinya dan jadilah seorang yang berpuasa pada Hari Kesembilan’. Aku bertanya, ‘Begitukah Rasulullah saw berpuasa?’. Dia menjawab, ‘Ya’’. (riwayat Muslim no 1133, Abu Daud no 2446, At-Tarmizi no 754, Ahmad no 239/1). Ibnu Al-Qayyim mengatakan yang disunatkan ialah Hari Kesembilan sahaja.

Pendapat sebahagian Ulamak ialah berpuasa pada kedua-dua Hari Kesembilan dan Hari Kesepuluh bulan Muharram berdasarkan hadis yang bermaksud, “Pada hari Rasulullah saw berpuasa Hari Asyura (pada Hari Kesepuluh), para Sahabat ra berkata, ‘Ya Rasulullah, ia adalah hari yang disambut oleh orang-orang Yahudi dan Kristian, lalu Rasulullah saw bersabda, Tahun depan insyaAllah kita akan berpuasa pada Hari Kesembilan jika aku masih hidup’. Sebelum tiba tahun depan Rasulullah saw wafat”. Oleh itu Imam Asy-Syafie ra, Ahmad dan sebahagian Ulamak mengatakan sunat berpuasa pada kedua-dua Hari Kesembilan dan Hari Kesepuluh agar tidak menyamai Yahudi dalam meraikan hanya satu hari sahaja. Dikalangan mereka ada yang mengatakan puasa Hari Kesembilan sebagai laangkah hati-hati agar tidak terlepas kelebihan puasa Hari Asyura.

Pendapat sebahagian Ulamak pula ialah sunat berpuasa Hari Kesembilan, Hari Kesepuluh dan Hari Kesebelas berdasarkan hadis riwayat Ahmad أي صيام: 9، 10، 11 للحديث: “صوموا يوم عاشوراء وخالفوا اليهود: صوموا قبله يومًا أو بعده يومًا” bermaksud, “Berpuasalah kamu di Hari Asyura dan kamu bezakanlah dengan (amalan) orang-orang Yahudi. Oleh itu berpuasalah sehari sebelumnya dan sehari selepasnya”.

Ringkasnya, yang paling afdhal ialah berpuasa pada ketiga-tiga hari ke 9, 10 dan 11 Muharram. Jika tidak upaya maka berpuasalah pada hari ke 9 dan 10 Muharram. Jika tidak upaya maka berpuasa sunatlah pada hari ke 10 Muharram.

Untuk info lebih lanjut:klik

Sebelum ni saya biasa puasa pada 9 & 10 Muharam. Selalu puasa sama-sama dengan Ummi dan adik-adik. Sekarang ni dah tak boleh la nak sahur dan bukak puasa sama-sama.huhu..Dah duduk jauh~~~Really missed that moment very much. Ummi dah siap ingatkan saya dah suruh puasa. "Kalau tidak 9 & 10 Muharam, puasa la 10 & 11 Muharam."Itu pesan Ummi pada saya.

Semalam bila dah baca blog Ustaz Halim tu. Nak try puasa 9,10 & 11 Muharam la kali ni. Sekarang pun tengah exam lagi. Moga-moga berkat puasa, saya dapat jawab exam dengan lebih baik..Insya-ALLAH...

p/s:Selamat menjawab exam buat sahabat dan sahibah sekalian. Doa,usaha, ikhtiar dan tawakal ye..Insya-ALLAH berjaya. Bittaufiq wannajah fil imtihan. 끝까지 열싱히 해야 지...포기하지 마~

No comments: