Tuesday, October 4, 2011

Balasan Dunia

Assalamu'alaikum wbt.

Semalam, dalam kalut-kalut, kelam-kelibut menyiapkan makanan, terjadi satu insiden berdarah. *Seram tak?*

Pisau yang sepatutnya digunakan untuk potong bawang, boleh pulak digunakan untuk potong jari. huhu..Auch! Sakitnya ALLAH je yang tahu. Astaghfirullah hal 'azim. Terus mulut berdecit sakit sambil beristighfar panjang. Darah dah menitik-nitik. Mula la rasa nak pitam tengok darah banyak. Dah la time tengah hari. Memang sesuai timing nak luka pun.

Lepas basuh luka, terus tekap dengan tisu. Kerja tak siap lagi ni ha. Kejap lagi orang nak lunch dah. Sambung buat kerja walaupun rasa jari manis berdenyut-denyut. Sedar-sedar tisu yang putih bersih sudah bertukar menjadi merah. Terus seluruh sendi jadi lembik. Memang penakut darah. Tengok darah sendiri pun dah rasa nak pitam!

Saya cakap kat housemate, "Ini ada la saya buat salah ni. ALLAH bagi balasan terus."
Memang time tu, itu je yang terlintas di benak fikiran. Itu yang keluar status kat FB tu.

Andai diri ini pernah menyakiti kalian semua,
Maafkan atas segala keterlanjuranku,
Diri ini bukan manusia sempurna,
Yang penuh dengan kekhilafan.

*kat dunia lagi ALLAH dah balas, kat akhirat tak tahu la macam mana. huhu. Astaghfirullah hal 'azim*

(Credit to my dear cousin. 4 baris kata-kata puitis di atas itu diambil dari warkah kirimannya lewat kiriman emailnya semalam. Warkah berlagu rindu awak benar-benar menyentuh hati saya.)

ALLAHU AKBAR. Takutnya bila mengenangkan balasan di akhirat nanti. Luka di jari yang sedikit ini pun rasanya sudah tidak tertanggung sakitnya. Astaghfirullah hal 'azim.

YA ALLAH, Ya Tuhan kami, ampunilah segala dosa kami. Ampunilah segala dosa kami. Ampunilah segala dosa kami. Hanya pada ENGKAU kami memohon keampunan.


Lepas je hantar makanan tu semua, terus housemate ajak pergi farmasi. Beli ubat luka. Bila tunjuk jari manis yang terluka tu pada pekerja di farmasi, terus dia cakap, "Teruk luka ni. Dalam pulak tu. Mesti sakit kan?"

Saya yang dengar ni cuba tayangkan senyum. Senyum yang tak berapa nak berupa senyum. Balik terus housemate tolong balutkan. Saya dah takleh buat sendiri dah. Seram! *Terima kasih banyak-banyak housemateku sayang. Eh. Eh. Semua housemates saya sayang tau!*

ALLAH. ALLAH. ALLAH. Balasan dunia yang sedikit ini pun diri ini sudah tidak tertanggung. Bagaimana dengan balasan di akhirat nanti? ALLAH....Bila terfikirkan itu, saya jadi terkelu dan terkedu. Hanya doa dipanjatkan moga-moga ALLAH mengampunkan dosa-dosa saya dan dosa-dosa kita semua.

Buat semua,
Hargailah nikmat sihat kurniaan Ilahi.
Syukuri juga nikmat sakit pemberian Rabbul Izzati.
Sesungguhnya ada hikmahnya di sebalik apa yang terjadi.
Moga diri kita menyedari dan membetulkan kekurangan diri.

Sekali lagi. Saya pohon sejuta kemaafan dari kalian semua. Maafkanlah segala kekhilafan diri ini. Maafkan saya andai ada kata yang mengguris hati. Maafkan saya andai ada perbuatan yang melukai. Asif jiddan.

p/s: To my dearest youngest sister, Wan Zhahirah Syahamah. Happy Birthday. May ALLAH bless you, adik. Semoga adik sentiasa di bawah lembayung rahmat dan kasih sayang Ilahi. Semoga ALLAH sentiasa meredhai setiap apa yang adik lakukan.

Do your best on your upcoming SPM, dik. Kami sentiasa doakan yang terbaik untuk adik. Dok molek-molek. Belajar rajin-rajin. Solat jangan tinggal. Quran jangan lupa baca...







6 comments:

hasnisyakila said...

syafakillah ya ukhti....


happy birthday to "adik" too...heeee^^

Nadzipah said...

syukran jazilan ya ukhti khalilati^^

syukran. syukran..ngee~

syafa mohamed said...

akak...syafa pun kena pisau hari tue,tapi akak macam lagi teruk jer...

xpe2...akak cepat2 baik yer..Akak banyak bermimpi di siang hari nie,hehe...sbb tue terkena pisau..^^

InsyaAllah,Allah nak supaya akak sentiasa ingat Dia,mungkin.:)

Nadzipah said...

huhu..boleh la tahan dalamnya..

terima kasih. itu la..hati dah ada kat rumah dah ni sebenarnya. *itu la, sapa suruh tak balik summer baru ni kan?*

Insya-ALLAH. Moga ALLAH sentiasa lekat di hati akak ni. Aminn..

cahayalembut said...

moga cepat sembuh! tengok luka, ingat Allah! :)

Nadzipah said...

kak lina: terima kasih! insya-ALLAH..Moga itulah tujuannya ALLAH melukakan jari ini..supanya sentiasanya mengingati-NYA :)