Thursday, May 19, 2011

Tawakkal dan Yakin dengan ALLAH

Assalamu'alaikum wbt.

Alhamdulillah, malam tadi ALLAH berikan saya kesempatan untuk belajar tajwid dan mendengar kisah-kisah dari Al-Quran dengan Kak Nazihah. Pada asalnya, saya dalam dilema. Sebabnya projek Logic Design saya tak siap lagi semalam. Kena hantar selewat-lewatnya malam tadi. Dah dua,tiga hari saya cuba siapkan projek ni. Kena design logic circuit guna SimUaid program. Nak kena faham konsep odd parity and even parity tu dah ambik masa seharian. Dah faham, lukis-lukis circuit tu, bila dah sambung dengan wayar ada error la pulak. Haish...lukis balik, error lagi. Lukis lagi, error...huhuhu...

Risau saya jadinya. Projek nak kena hantar malam tadi. Tapi nak pergi jugak dengar sambungan kisah Ashabul Jannah. Lepas je subuh pagi semalam, terus saya design lagi. Kelas pukul 9 pagi cancel sebab lecturer ada seminar. Alhamdulillah. Dekat-dekat pukul 10 pagi semalam, saya dapat siapkan jugak projek tu dengan report sekali. Alhamdulillah...

Malam tadi, dapat dengar sambungan kisah Ashabul Jannah. Best sangat kisah tu. Nanti saya cerita next n3 eh.

Saya paling terkesan bila Kak Nazihah cakap, "Bila kita dapat result tak berapa elok ke, dapat musibah ke apa ke.. Kita kena ingat balik apa yang kita dah buat sebelum ni. Mesti ada benda yang tak settle lagi. Sebab tu ALLAH tak bagi apa yang kita nak. Sebabnya ada benda yang kita tak settle lagi. Dengan mak ayah kita ke, kawan-kawan kita ke, adik-beradik ke, cikgu ke..Kena realize balik.Sebab tu kita kena minta maaf sebelum berjuang. Sebelum exam, minta maaf dengan semua orang."

Bila kita menghadapi saat-saat yang sukar dalam hidup kita, bacalah surah At-Talaq ayat 3. ALLAH dah janjikan dalam ayat tu. Bertakwa dan bertawakkallah pada ALLAH. DIA lebih tahu apa yang kita perlukan.

"Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah nescaya memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluannya). Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendakinya). Sesungguhnya Allah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu." Surah at Talaq – ayat 3



Yakin dan bertawakkallah pada ALLAH. DIA tahu apa yang kita perlukan. Kadang-kadang, kita tidak dapat membezakan antara keperluan dan kehendak. Namun, ALLAH Maha Mengetahui segala sesuatu. DIA akan berikan apa yang kita perlukan bukannya apa yang kita mahukan.

p/s: I'm proud of you, sis. Yakinlah dengan ketentuan ALLAH. Jangan bersedih. Bergembiralah. Yang penting, jangan berputus asa. Teruskan berusaha dan berusaha. Selebihnya serahkan pada Yang Maha Esa. =))

No comments: