Friday, July 1, 2011

Berikan Hak Kepada Yang Berhak

Assalamu'alaikum.

Setelah hampir 2 minggu menyepikan diri. 2 minggu yang memang tidak pernah lekang dengan pelbagai aktiviti.

13 Jun- 20 Jun : Final exam, Spring Semester
22 Jun : Bermulanya Summer class

25 Jun - 27 Jun : Outdoor Camping (ODC)

28 Jun : Dapat result final spring semester.

28 Jun-29 Jun : Ber'dating' dengan akhawati fillah di DMU.
30 Jun : Mid-term exam Summer class

Masa sedang 'dating' tu, kami dikisahkan dengan satu cerita. Siapa pernah dengar kisah Rabi'ah bin Ka'ab? Saya macam pernah dengar kisah itu, tapi tak tahu kisah siapa.

Rabi'ah bin Ka'ab ni sentiasa berada di sisi Rasulullah. Dia berkhidmat kepada Rasulullah.

Satu hari, Rasulullah tanya Rabi'ah, "Rabi'ah, kamu tak nak kahwin ke?"


Rabi'ah cakap," Saya tak nak kahwin, Rasulullah."

Rasulullah tanya lagi," Betul ke kamu tak nak kahwin ni?"


Rabi'ah bagi jawapan yang sama,"Saya tak nak kahwin, Rasulullah."


Bila balik rumah, Rabi'ah fikir balik tentang pertanyaan Rasulullah tadi. 'Haish..kenapa la aku tolak tadi? Bukan ke Rasululllah lebih tahu apa yang terbaik bagi aku? Lain kali kalau Rasulullah tanya lagi aku nak cakap aku nak kahwinlah.' Itu azam Rabi'ah.


Tak lama lepas tu, Rasulullah tanya lagi Rabi'ah,"Rabi'ah, kamu nak kahwin tak?"


Terus Rabi'ah jawab, "Nak, Rasulullah. Tapi...saya ni miskin, siapa la yang nakkan saya ni."

Rasulullah pun suruh Rabi'ah pergi ke rumah sekian-sekian dan bagitahu yang Rasulullah suruh dia kahwin dengan anak perempuan orang tu. Rabi'ah pun pergi la ke rumah yang Rasulullah sebutkan tadi dengan malu-malunya. Masya-ALLAH.Subhana-ALLAH. Orang tu terima dengan baik. Dia pun kahwinkan anak perempuan dia dengan Rabi'ah.

Lepas kahwin, Rabi'ah pergi jumpa dengan Rasulullah. Rabi'ah bagitahu dekat Rasulullah yang dia sungguh tak sangka ada orang yang terima dia dan nak kahwin dengan dia.

"Tapi Rasulullah, saya takde duit untuk berikan mahar kepada isteri saya",adu Rabi'ah.

Rasulullah pun suruh orang kumpulkan duit untuk jadikan mahar Rabi'ah. Rabi'ah pun pergi berikan mahar tu kat keluarga isteri dia. Keluarga isteri dia sangat-sangat menghargai pemberian itu.

Rabi'ah datang lagi mengadukan Rasulullah. "Rasulullah, saya dah kahwin. Dah bagi mahar kat isteri saya. Tapi saya belum buat walimah lagi."

Rasulullah suruh orang belikan seekor kibas. Dan Rasulullah suruh Rabi'ah pergi ambil gandum yang ada kat rumah Aisyah. Dah dapat kibas dan gandum tu, Rabi'ah pun pergi la rumah mentua dia. Keluarga mentua dia ambil gandum dan suruh Rabi'ah uruskan kibas tu. Rabi'ah pun minta tolong kaum kerabat dia sembelih dan masakkan kibas tu. Lepas tu mereka meraikan perkahwinan Rabi'ah dan isteri dia. Rasulullah pun datang meraikan sekali perkahwinan mereka.

Begitulah kisah Rabi'ah. Apa ibrah atau pengajaran yang kita boleh ambil dalam kisah Rabi'ah bin Ka'ab ni?

Kahwin eh? hihi^^ Kalau mak tak suruh kahwin lagi, jangan kahwin...ngee~

Pengajaran yang pertama. Rasulullah sangat faham dengan keperluan Rabi'ah. Rabi'ah kan sentiasa ada di sisi Rasulullah; berkhidmat untuk Rasulullah. Jadinya, Rasulullah memang dah tahu la macam mana Rabi'ah ni. Sebab tu la Rasulullah suruh Rabi'ah bin Ka'ab ni kahwin.

Pengajaran kedua. Memberikan hak kepada yang berhak.
Rasulullah dah nak tolong Rabi'ah kan? Sebab tu Rasulullah tanya Rabi'ah nak kahwin ke tak? Tapi Rabi'ah tolak mentah-mentah. Tak dapat la Rasulullah nak tolong.

Kemudian, selepas Rabi'ah terima dan nak kahwin. Rasulullah tolong Rabi'ah, dari nak dapatkan calon isteri sampai la kenduri kahwin Rabi'ah.

Saya teringat kisah dalam drama Para Pencari Tuhan 4. Pak Jalal yang kaya tu nak tolong orang miskin, tapi orang miskin tu tolak. Tak nak terima sedekah Pak Jamal yang kaya-raya ni. Pak Jamal pun marah-marah la kat orang miskin tu. "Kenapa kamu mahu tolak hak aku sebagai pemberi sedekah? Memang tugas aku untuk bagi sedekah pada orang macam kamu ni, tahu?" Gitu la lebih kurang dialog Pak Jamal tu.

Kita sebagai anak murid, kalau kita tak nak dengar apa yang cikgu kita ajar, kita dah tak bagi hak yang sepatutnya pada cikgu kita tu. Hak cikgu untuk mengajar dan menyampaikan. Hak kita sebagai pendengar dan penerima apa yang diajar. Kalau takde murid, macam mana cikgu nak digelar cikgu kan?

p/s : Kisah Rabi'ah bin Ka'ab dipetik dari 65 Gambaran Kehidupan Sahabat Jilid 2 tulisan Dr. Abd.Rahman Ra'fat terbitan Pustaka Salam. Kisah itu saya olah balik menggunakan bahasa saya sendiri. Harap maklum.^^

p/s/s: Kredit to Nisaa. Berhikayat tentang Para Pencari Tuhan (PPT) selepas balik dari 'dating' dalam perjalanan balik ke rumah.*^^*

p/s/s/s: Akan berusaha untuk memberikan hak kepada mereka yang berhak selepas ini. Insya-ALLAH.


Damai yang dicari kian ditemui
Tenang yang diimpi kian mendampingi
Moga rasa itu kembali ke sisi
Membuahkan kemanisan yang diimpi


No comments: