Friday, October 21, 2011

DIA Sentiasa Ada.

Assalamu'alaikum wbt.

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Saya sudah selesai menjawab exam untuk minggu ini. Minggu depan ada lagi satu paper untuk dijawab, satu projek untuk dihantar dan satu speech untuk dipersembahkan pada hari yang sama. Moga-moga ALLAH permudahkan segalanya. Biiznillah. Insya-ALLAH.

Hari-hari sebelum ini, kesemua paper yang saya duduki banyak melibatkan pengiraan dan penggunaan formula. Kerjanya hafal formula, faham jalan kira dan mengira litar atau rajah-rajah sinusoidal dan sebagainya. Namun hari ini, buat pertama kalinya saya perlu menjawab soalan dengan membuat essay. Seolah-olah menjawab soalan sejarah ataupun jawab soalan biologi kertas 2 time SPM dulu sahaja rasanya.

Sudahlah saya ni lemah bab-bab menghafal ni. Tambahan pula sudah lama tidak menghafal. Setakat menghafal formula itu, boleh la. Itupun sempat lagi cipta formula sendiri time exam! Bijak sungguh! *Kalau cipta formula baru dan dapat anugerah Nobel tak apa la jugak kan?*

Saya jadi sangat takut untuk menjawab exam hari ini. Berdebar-debar. Puas baca, puas hafal. Tapi rasanya takde satu pun yang betul-betul melekat di ingatan. ALLAH. Sungguh rasa macam nak nangis. ALLAH. Hanya pada DIA saya berharap. Saya doa pada ALLAH moga DIA permudahkan saya untuk menjawab soalan-soalan exam nanti. Moga saya diberikan ketenangan dan saya boleh mengarang dengan baik.

Sungguhlah, ALLAH itu Maha Mendengar. ALLAH benar-benar mendengar doa dan aduan saya. DIA bantu saya. DIA permudahkan saya untuk menjawab soalan-soalan tadi. Saya tak jamin apa yang saya jawab tadi semua betul atau mengikut skema jawapan atau tidak. Tapi apa yang saya pasti saya tidak meninggalkan kertas itu kosong dan saya mampu menghasilkan karangan yang agak-agak panjang. Alhamdulillah. ALLAH bagi ketenangan dan permudahkan saya untuk menjawab soalan-soalan tadi. Alhamdulillah. Terima kasih, Ya ALLAH. :')

Selesai sejam lima belas minit menjawab soalan Electronic Materials, saya menghantar kertas jawapan dengan senyuman lega. Alhamdulillah. Keluar dari kelas, saya tadahkan tangan mengucap syukur kepada ALLAH. Alhamdulillah. Terima kasih, Ya ALLAH. KAU benar-benar membantu diri ini.

Tiba-tiba saya rasa sangat sebak. Terasa ada sesuatu yang terbuku di dada. Sambil mendongak langit yang sudah agak gelap kerana sudah hampir sejam waktu Asar berlalu, saya mengucapkan syukur yang tidak terhingga. Sungguh, mata sudah berkaca-kaca. Akhirnya tanpa segan silu menitis ke pipi.


ALLAH. ALLAH. ALLAH. Sungguh, DIA sentiasa ada di sisi saya saat saya perlukan diri-NYA. Apa yang membuatkan saya lebih sedih ialah saya seringkali melupakan diri-NYA. DIA sentiasa ada di sisi saya. Tidak kira di saat saya gembira atau saat saya bersedih. DIA sentiasa ada. Namun, adakah saya sentiasa mengingati-NYA seperti mana DIA sentiasa setia di sisi saya? ALLAHU AKBAR! Terasa tebal kulit muka. Malunya diri ini pada-MU, Ya ALLAH. Ampunkanlah diri yang hina dina ini, Ya ALLAH.

"Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Rabbmu dan kepada syurga
yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk
orang-orang yang bertaqwa, (iaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya),
baik di waktu lapang mahupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang.
ALLAH menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan."
-Ali-Imran, 3: 133-134-

ALLAH itu sangat sweet kan? DIA dah janji nak bagi kita syurga. DIA pemurah sangat-sangat. DIA sentiasa ada untuk kita. Tinggal, kita perlu melakukan segala suruhan-NYA dan meninggalkan segala larangan-NYA. Syurga itu ALLAH akan bagi kepada sesiapa yang berjaya.

Kalau ikut ayat di atas ni, dari apa yang saya faham, ALLAH menyuruh kita segera meminta keampunan-NYA. DIA akan beri ganjaran syurga yang luasnya seluas langit dan bumi kepada orang-orang yang bertaqwa. Orang-orang bertaqwa tu macam mana? Ciri-cirinya ialah orang yang suka bersedekah tak kira time dia senang ataupun time dia susah, orang yang mampu menahan marahnya dan orang yang suka memaafkan orang lain.

Ingatlah, DIA sentiasa ada. DIA sentiasa ada untuk kita. Berdoalah. Mengadulah. Mintalah hanya pada-NYA. Ketahuilah bahawa DIA Maha Mendengar dan DIA Maha Pemurah. DIA Maha Pengasih dan DIA Maha Memiliki.


"Rabbana laa tuzigh qulubana ba'da iz hadai tana wa hablana milladunka rahmah, innaka antal wahhaab."

"Ya Tuhan kami, janganlah ENGKAU condongkan hati kami kepada kesesatan
setelah ENGKAU berikan petunjuk kepada kami,
dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisi-MU,
sesungguhnya ENGKAU Maha Pemberi."
-Ali-Imran, 3:8-





2 comments:

cahayalembut said...

Allah,, tersentuh juga.

Pabila manusia menjauhkan diri dari kita,
Allah masih setia,
Sentiasa menjaga kita.
Dan paling best, bila Dia perkenankan doa kita.
Tapi,,, maluu sangat sebab selalu lupa Dia T_T

Psst : what a night, pheww! akhirnya, jumpa juga jurnal yang akan dibentangkan selasa depan. Alhamdulillah!

Nadzipah said...

Itu la kan? ALLAH sentiasa ada untuk kita..DIA sentiasa mendengar setiap luahan dan keluh kesah kita. Cuma kita sahaja yang selalu melupakan DIA...huhu..

Alhamdulillah. Moga dipermudahkan untuk pembentangan selasa depan ye^^