Monday, March 28, 2011

Tarikh Lahir Kalendar Hijrah


Assalamu'alaikum wbt.

Apa khabar semua hari ni? Hari Isnin merupakan hari yang paling memenatkan bagi saya. Kelas bermula seawal 9 pagi dan berakhir menjelang 5 petang. Fuh~memang penat. Tambah pula hari ni saya ada 1 kuiz dan 1 exam. Erk? Ada beza ke kuiz dengan exam ni? Pada saya ada. Sebabnya kuiz hanya mengambil masa sekitar 15 minit, namun exam memakan masa sejam malah mungkin lebih.

1 kuiz Logic Circuit
1 exam Electromagnetics
4 jam C Programming class

Alamak..lari tajuk pulak. Aha..nak cakap tentang tarikh lahir hijrah ni. Sebelum itu saya hendak tanya..Siapa tahu tarikh lahir hijrah dia? Angkat tangan. (Gaya cikgu mengajar dalam kelas)

Kalau tahu..Alhamdulillah. Kalau tidak tahu? Aha..jom kita ambil tahu.Ini ada link untuk check tarikh lahir dalam hijrah: klik sini

Semasa hari Sabtu 26 Mac, dua hari lepas, saya ada berborak dengan kak Syakirah. Borak punya borak,terkeluar topik birthday hijrah. Then malam tadi kak Syakirah bagitahu dia punya birthday hijrah pada saya. Saya pun teringin la jugak nak tahu tarikh lahir saya. Asyik dok celebrate birthday ikut tahun Masihi je kan. Nak la jugak celebrate birthday ikut tahun Hijrah. Rupa-rupanya semalam, 22 Rabi'ul Akhir 1432H tarikh lahir saya!

Tanggal 22 Rabu'il Akhir 1410H,iaitu 21 tahun yang lalu saya telah dilahirkan ke dunia yang fana ini. Subhanallah, Alhamdulillah, La ila ha illallah, Allahu Akbar.

Hari ni pula birthday kak Farhana..Selang sehari je rupanya birthday kita ye kak..Sungguh tak sangka..

Lepas ni nak selalu gunakan kalendar Hijrah la. Ini tidak. Time nak puasa dan raya je baru tengok kalendar Hijrah. Sunguh tidak patut.

No comments: