Thursday, November 25, 2010

Masih tidak layak

Assalamu'alaikum wbt..

Apa khabar semua? Bumi sonata masih di penghujung musim luruh. Tetapi sejuknya macam dah masuk winter. Masa ni la senang nak dapat selesama, batuk-batuk..So, kena jaga kesihatan.Cik Nisaa semoga cepat sihat ye.^^

Semalam saya ada terbaca satu artikel dekat iluvislam.com.Tajuk dia 'Teman Hidup Ketika Belajar'. hohoho..baca tajuk pun dah menarik kan?Tu yang tertarik nak membaca tu.agaga^^

Memang betul apa yang penulis tu cakap. Biasa la,remaja kan.Bab-bab kawin,couple ni memang topik famous la. Saya dan kawan-kawan pun tak terkecuali sebenarnya. Dengar orang bertunang, diri pun rasa nak jugak bertunang. Bila dengar orang nak kawin.Mula la berangan,bila la aku nak kawin. Takde orang nak datang ke?hoho...fikir macam-macam..

Saya amat tertarik dan terkesan sekali dengan kata-kata ni.

"Kita mengharapkan anak yang soleh dan musleh hasil perkahwinan yang dibina. Persoalannya adakah kita sudah bersedia menjadi ibu seperti isteri Imran dan Maryam?

Wahai teman-teman [untuk diri sendiri khasnya] sekiranya kau mengimpikan anak seperti imam syafie... ibunya perlu hebat lagi

Dirimu perlulah dilengkapi dengan sekurang-kurangnya 30 juzuk Al-Quran di dada. Apatah lagi ilmu-ilmu agama dan ilmu-ilmu tajwid untuk diajarkan kepada anak-anak nanti. Ibadah malam yang terjaga sebagai bekalan kekuatan dan hati yang penuh kasih sayang serta sifat sanggup berkorban.

Macamana ingin berkahwin kalau membaca Al-Quran masih merangkak-rangkak lagi?

Macamana ingin berkahwin kalau tak sanggup berkorban lagi?

Macamana ingin berkahwin kalau masih kurang menjaga ibadah lagi?

Bimbang tak mampu melahirkan anak-anak umat nabi Muhammad yang terbaik. Bimbang tak mampu melahirkan anak-anak yang berjihad mengabdikan diri di jalanNya."

Amacam?Ada tersentuh tak?Ada rasa tak layak nak kawin tak?Kalau saya,memang saya rasa macam tu. Tak usahlah nak berangan nak kawin,jika diri masih kurang serba-serbi. Bila baca ni,saya terfikir sendiri.Patutlah...aku ni tak layak lagi nak kawin rupanya. Quran 30 juzuk di dada? Juzuk 30 pun tak lepas. Inikan pula nak bangun qiam malam-malam. Nak bangun subuh pun liat. Memang diri termuhasabah dengan sendiri. Terasa begitu kerdil diri ini. Ya ALLAH...betapa lemahnya hamba-MU ini. Betapa aku tidak melaksanakan amanat-MU dengan bersungguh-sungguh.Insaf...

Kesimpulannya..saya masih tidak layak untuk itu. Kena persiapkan diri dulu ni. Diri sendiri kena betul-betul sedia barulah boleh sediakan orang lain kan? Macam mana nak lahirkan anak seperti Imam Syafie jika ibunya masih lemah dan tidak mampu mendidik anaknya sebegitu rupa? Diri sendiri perlu dilengkapkan dengan segala ilmu dulu. Individu muslim pun tak berapa nak cemerlang lagi ni,berangan nak bina baitul muslim pulak. Nak langkah tangga nampak?Amboi-amboi...jangan nak tamak. Tak lulus tak leh naik ye cik kak...

Jom-jom..persiapkan diri menuju hari...........

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

3 comments:

aPpLePiE said...

setujuu sgt. aiseh. terasa jugak nih. :")

hysman said...

yeezzzza'...
huhuhu.....
sejuk bak sonata bile bca n3 nih..
hurmm...

Nadzipah said...

fatin: setuju kan? jom2 usaha perbaiki diri..=)
hysman: terima kasih atas komen..