Sunday, November 28, 2010

Percaturan Dunia dan Akhirat

Assalamu'alaikum wbt.

Saya nak tanya la kan, pernah tak korang terlewat pergi kelas? Terlewat masuk dewan kuliah? Masuk-masuk je lecturer dah start bercakap kat depan. Saya pernah pergi lewat ke kelas dan terlewat masuk dewan kuliah. huhu..

Punya la speed 140km/h sebab nak kejar masa. Alih-alih bukak je pintu kelas tu, lecturer tengah cakap-cakap dah. Buat tak tau je la kawan-kawan sekelas tengok...apa orang kata, buat bodoh je..macam takde pape yang berlaku. Dah selesa duduk, concentrate kat apa yang lecturer tengah cakap,tiba-tiba lecturer pandang kat saya..then dia cakap, " Oh,so you are here now Nadzipah." Siap angkat-angkat kening dan senyum semacam lagi tu. Oh my God...malu-malu..rasa macam time tu nak je sorok muka kat mana-mana..takpun nak je invisible kejap. Dok la fikir, asal la aku ni takde kuasa macam invisibleman tu ha..boleh je lesap bila keadaan mendesak macam sekarang ni. Haish..fikir macam-macam...

Apa yang mampu saya buat time tu hanyalah tayang muka tak bersalah dan tersengih je. Dah nak kata apa lagi? Dah trang tang tang saya datang lewat kan. Patut la kena perli macam tu pun.huhu..Tahu pulak malu.Tapi yang masuk lewat tu sapa suruh? Berani buat berani la tanggung ye tak? huhu...

Lepas je cakap macam tu,terus lecturer pergi ambil kertas kedatangan dan tanda. Confirm-confirm la markah kehadiran saya kena tolak. huhu..tu la..buat lagi..kat universiti saya ni, kalau lewat 3 kali dikira tak datang dah. Habis la.......

Sebenarnya ada kisah di sebalik kelewatan saya tu. Tengah-tengah siap nak pergi kelas, roomate saya cakap, "Asar pukul 3, kelas pun pukul 3 jugak. Macam mana ni? Nak solat dulu ke....nak pergi kelas dulu...tapi kelas habis pukul 6. Maghrib dah masuk dah pun. Jawabnya kena keluar la kejap nak solat Asar nanti."

Saya yang tengah bersiap tu terhenti kejap. Terus pergi depan pc dan check waktu solat. A'ah la..Asar pukul 3, Maghrib lak pkl 5.20. Kelas habis pukul 6. Saya pun cakap kat roomate,"A'ah la..Asar pukul 3..kelas pun pkl 3. Nak 지각(lewat) Asar ke nak 지각(lewat) pergi kelas?"

Roomate senyap je..Saya pun senyap jugak..Tengah fikir. "Kita solat Asar dulu la." Serentak dua-dua cakap. Kemudian masing-masing tersenyum.

"Takpe la kena potong markah sebab 지각 pun. Sama je kan? Lewat pergi kelas markah kena potong. Lewat solat Asar pun, markah kena potong gak." Roomate angguk je bila saya cakap macam tu. Dengar je bunyi azan dari pc masing-masing, kami pun solat Asar berjemaah.

Selesai je solat, terus dua-dua ambik beg dan keluar. Berlari-lari jugak la kami waktu tu. Kelas pulak agak jauh dari hostel, memang la masing-masing pecut 140km/h. Haila...sapa suh cari pasal solat dulu tadi? Saya terfikir macam tu. Lepas tu bila fikir balik, takpe-takpe, ni 지각 dunia je..지각 akhirat lagi teruk.huhu...Sampai -sampai je kat kelas kena perli pulak dengan lecturer. Haila...buat taktau dah la...

Balik dari kelas hari tu, saya dok fikir sorang-sorang. Kenapa bila lewat pergi kelas saya rasa semacam je? Kenapa bila saya lewat solat saya tak rasa apa-apa pun? Tengok la tadi. Punya la gelabah, risau, takut, cuak, malu taktau nak letak muka kat mana dah bila kena perli dengan lecturer. Tapi kenapa bila bunyi azan, saya still dok relaks-relaks lagi, boleh lagi layan berblog walking, siapkan assingment, borak-borak dengan kawan..Setengah jam lewat pun tak rasa pape lagi.Tapi bila lewat pergi kelas 10 minit pun dah rasa gelabah habis.

Ini rupanya percaturan dunia dan akhirat. Kita lagi malu dengan manusia daripada malu dengan ALLAH. Bila fikir balik, saya kena tolak 1 markah je bila lewat pergi kelas. Tapi entah berapa la markah yang saya kena tolak bila sengaja lewat-lewatkan solat.huhu..Kalau dah setengah jam masuk waktu baru nak solat, berapa markah yang dah ditolak? Lepas tu, waktu solat tu pulak, kalau tak betul-betul khusyuk ke apa ke..lagi la banyak markah kena tolak kan?huhu...
Bila fikir macam tu, saya terfikir, ada lagi yang tak kena pada diri saya ni. Kena betulkan. Tak boleh dah sengaja lewat-lewatkan solat lepas ni..Kita bukan nak hidup di dunia je. Kita ada kehidupan lagi di akhirat nanti. Apa bekal kita nanti? Takkan nak bawa markah yang hanya tinggal berapa je ni ke akhirat nanti? Kena lebih alert lagi lepas ni ni. Takleh dah buat macam ni. Itu yang saya sematkan di hati. Moga lepas ni saya akan lebih alert tentang hal-hal macam ni. Insya-ALLAH..Terima kasih Ya ALLAH,KAU berikan peluang untuk diri ini berfikir dan bermuhasabah dengan kejadian yang berlaku.

2 comments:

iqbalsyarie said...

Kita belajar dari pengalaman, dan dari hasil pengalaman yang kita berfikir di sebalik ia. maknanya, setiap yang berlaku memang harus dimuhasabah kembali :)

Dunia sama sekali tidak sama taraf dengan akhirat

Nadzipah said...

iqbalsyarie: terima kasih..amat mendalam maksudnya tu..insya-ALLAH..moga2 kita sentiasa cepat sedar dan sentiasa bermuhasabah dengan apa yang berlaku di sekeliling kita..^^

semestinya dunia tidak sama dengan akhirat..kita hidup di dunia untuk mencari bekal ke akhirat nanti..insya-ALLAH...