Sunday, March 6, 2011

Kasih Sayang

Assalamu'alaikum wbt. Saya baru je habis baca satu artikel di laman iluvislam.com. Tajuk artikel tu 'Apabila Umur Anak-anak Terlalu Rapat'. Saya tertarik untuk membacanya kerana umur kami adik-beradik pun kalau nak dikatakan rapat la jugak.Beza dua tahun je. Masa kecik-kecik dulu dah jadi macam kembar tiga dah. Lebih kurang je kakak dengan adik. Tapi sekarang bila dah besar ni kakak tertinggal di belakang. huhu..Adik-adik masing-masing dah mengatasi kakak mereka.

Ok,kembali kepada topik tadi. Bila membaca artikel tu, saya tertarik pada subtopiknya; Sentuhan dan Erti Kasih Sayang Bagi Seorang Anak. Penulis jugak ada berkongsi tips untuk membuatkan anak-anak merasa diri mereka disayangi ibu bapa.

Part Sentuhan tu.Saya setuju sangat. Sememangnya anak-anak sentiasa mengharapkan sentuhan dan layanan yang baik dari ibu bapa. Teringat waktu saya di sekolah menengah dulu. Waktu bersengkang mata menghadap buku waktu malam. Ayah saya datang dan tanya, "Banyak lagi ke Long nak study?" Saya menjawab pertanyaan ayah dan meneruskan kembali pembacaan. Namun apa yang saya tidak sangka, ayah cakap belajar rajin-rajin sambil mengusap kepala saya. Saat itu saya tahu ayah benar-benar sayangkan saya walaupun dia jarang menunjukkan rasa kasih sayangnya itu.

Bila baca artikel ni saya teringat dekat adik-adik saya. Especially si kecik. Manja benar dia. Balik je dari pra-sekolah sibuk suruh saya tengok apa yang dia lukis. Tanya cantik ke tidak, betul ke tidak...Sibuk jugak tanya warna apa yang perlu dia gunakan untuk warnakan buku mewarna dia tu. Saya pulak, layan je la..Tapi bila dah acap kali ditanya saya jadi bengang. Lepas tu buat endah tak endah dah dengan apa yang ditanya. Asyik dok merungut je. Orang nak buat kerja orang pun tak senang.huhu..

Saat ini, saya rindukan rengekan manja adik saya. Terngiang-ngiang suara comel dia. Rupa-rupanya memang anak-anak terutamanya anak kecil sukakan perhatian dan belaian. Mesti saya masa kecik-kecik dulu pun macam tu. Tapi sekarang bila dah besar, bila adik nakkan perhatian sikit dah marah-marah dia. Betapa tidak patutnya tindakan saya tu. Dahlah jarang-jarang jumpa. Hah, sekarang bila dah ada kat Korea ni, dah lambat dah la nak jumpa balik. Tahun depan la pulak...huhu...Maafkan kakak ye dik...

Kasih sayang...
terlalu indah untuk dikenang...
selamanya...
takkan pernah kau buat...
kasih sayang...
tiada pernah kenal usia...
tua muda...
akan menikmatinya...

Teringat rangkap lagu ini. Lagu yang saya first time dengar masa join Kem Pembimbing Rakan Sebaya waktu sekolah menengah dulu. Ya..kasih sayang itu memang indah,teramat indah..kasih sayang tidak perlu ukuran usia untuk merasainya.Semua orang menikmati dan merasai kasih sayang...Hargailah kasih sayang yang anda miliki...

2 comments:

jaWharotuD diNiaH said...

salam..nad ble bce post nie tringat mse kem PRS 2...huhu..

Nadzipah said...

hehe...kan2? saya tahu lagi ni kat situ la yan...