Monday, August 22, 2011

Kills Two Birds With One Stone :)

Assalamu'alaikum wbt.

Owh, saat saya sedang menulis sudah masuk 22 Ramadhan 1432H. Baru sekitar sejam sampai di rumah setelah berjalan jauh hari ini. Suwon (SKK) --> Seoul (Yeouido Park) --> Incheon (Inha Uni) --> Suwon (SKK).

Hari ini 21 Ramadhan 1432H ada program Rehlah Masyi (Kembara Jalan Kaki) anjuran Persatuan Pelajar Malaysia Korea (PPMK) bergabung dengan Kelab Umno Korea (KUK), Korean Islamic Malaysian Student (KIMS) dan AMIR Korea (Aspiring Malaysian Rijal). Hari ini juga saya ada iftar batch di Inha University. Memang setiap hari Ahad sepanjang Ramadhan kali ini dikhaskan untuk iftar batch sebenarnya.

Jadinya saya agak berbelah-bagi untuk ke mana. Tak nak pergi Rehlah Masyi, saya ni AJK Program Ramadhan. Tanggungjawab tu. Tak nak pergi iftar batch, eh...mana boleh...Masa ni la nak kumpul-kumpul dengan kawan-kawan satu batch. Itu keinginan dan kehendak. Antara tanggungjawab dan keinginan sendiri. Sudahnya saya dilemma sendiri.

Alhamdulillah, ALLAH izinkan saya dapat pergi kedua-dua program. Walaupun tidak dapat menunaikan request tuan rumah untuk masak-masak. *Maaf ye cik Aini.* Walaupun sampai ke Inha sudah agak lewat. Walaupun terpaksa berbuka di dalam subway sahaja.

Owh ya. Rehlah Masyi ni dibuat sempena untuk memperingati Perang Badar. Untuk merasa semangat Badar. Kebetulan hari ini, 21 Ramadhan juga merupakan hari memperingati Al-Quds.

Dalam pukul 3.15 petang saya sudah keluar rumah untuk ke Yeouido Park; tempat berkumpul untuk Rehlah Masyi. Apabila semua sudah berkumpul, kami solat Asar berjemaah. Solat jemaah di tengah-tengah padang Yeouido Park. Kemudian mendengar sedikit taklimat. Kemudian berpecah. Lelaki, berjalan-jalan sambil berkongsi kisah tentang Perang Badar. Perempuan, pergi ke tempat sewa basikal.

Sempat la kami pusing satu Yeouido tu. Kemudian kami berkumpul mendengar sedikit pengisian daripada Kak Nazihah. Banyak yang dikongsikan oleh Kak Nazihah sebenarnya. Antaranya ialah kisah Perang Badar, bagaimana boleh tercetusnya Perang Badar, dan bagaimana kita dapat mengaplikasikan semangat Badar ini dalam diri.

Iyalah kan. Sekarang sudah tidak perlu pergi berperang. Tapi pada hakikatnya, kita sekarang juga sedang berperang. Bukan berperang menggunakan senjata, tetapi berperang melawan hawa nafsu. Bagaimana caranya kita boleh memerangi hawa nafsu kita?

CARA MEMERANGI HAWA NAFSU:

1. Mukashafah (Memeriksa diri sendiri)
- Kita mengambil langkah untuk memeriksa diri kita sendiri. Oleh itu, kita perlu jujur pada diri sendiri.
- Kita tentunya lebih mengenali diri kita sendiri berbanding orang lain. Jadinya daripada situ, kita boleh tahu di mana kelebihan dan kelemahan diri kita.
- Jangan menidakkan kebolehan dan jangan menafikan kekurangan. Berlaku jujurlah pada diri sendiri.
- Apabila sudah mengenal pasti kelebihan dan kekurangan yang ada pada diri, kelebihan itu dimanfaatkan sebaiknya manakala kekurangan itu diperbaiki. Fikirkan cara yang sebaiknya untuk merubah diri kita sendiri.
- Ketahuilah bahawa anggota badan kita inilah yang akan menyebabkan kita diseksa di akhirat kelak. Setiap perbuatan yang dilakukan oleh anggota badan kita akan dihitung kelak.
- Ubatilah diri sendiri.

2. Muahadah (Perjanjian dengan ALLAH)
- Ketahuilah setiap dari kita telah berjanji dengan ALLAH yang DIA merupakan tuhan kita. ALLAH-lah yang wajib kita sembah dan kita taati.
- Bila kita sudah berjanji, kita perlulah tepati janji kita itu. Jadinya, dalam setiap perkara yang kita lakukan, kena pastikan yang ALLAH redha dengan setiap perbuatan kita.
- Buat apa yang ALLAH suruh dan tinggalkan apa yang ALLAH larang.

3. Muraqabah (Mendekatkan diri)
- Mendekatkan diri kepada ALLAH.
- Kena sentiasa ingat yang ALLAH itu teramat dekat dengan kita. ALLAH tahu setiap apa yang kita lakukan.
- Kena rasa malu dengan ALLAH. Bila rasa malu ni wujud dalam diri, kita tak akan membuat dosa.
- Amal ibadah akan sentiasa dilakukan tidak kira saat keseorangan ataupun berteman.
-Kisah Umar Al-Khattab dengan penjual susu : Seperti yang semua ketahui, Saidina Umar selalu keluar pada waktu malam, melakukan penyamaran untuk melihat kehidupan rakyat di bawah seliaannya. Pada suatu malam, sewaktu Saidina Umar keluar menyamar, dia terdengar perbualan antara penjual susu dan anak perempuannya. Perahan susu kambing mereka pada hari itu berkurangan berbanding biasa.




Anak perempuan : Ibu, perahan susu hari ini sedikit. Botol-botol ini tidak dapat diisi penuh seperti biasa.

Ibu : Kalau begitu, tambahlah air ke dalam botol-botol itu supaya ia penuh seperti biasa.

Anak perempuan : Mana boleh begitu.

Ibu : Alah...bukannya orang tahu pun kalau kita campurkan sedikit air ke dalam susu kambing tu...

Anak perempuan : Ibu, memang orang tak tahu, tapi ALLAH tahu.

-Kisah Saidina Umar dengan pengembala kambing : Saidina Umar melihat seorang budak sedang mengembala sekawan kambing. Dia pergi berjumpa budak itu.

Saidina Umar : Wahai anak muda, jualkan aku seekor kambing.

Pengembala kambing : Tapi kambing-kambing ini bukan kepunyaan saya. Saya hanya bekerja mengambil upah menjaganya.

Saidina Umar : Kamu jualkan kepadaku seekor kemudian kamu beritahulah kepada tuan kamu.

Pengembala kambing : Tuan pergilah berjumpa dengan tuan saya. Saya takut untuk menjualnya kerana kambing-kambing ini bukan milik saya.

-Kisah-kisah di atas menunjukkan perbuatan muahadah. Sikap anak perempuan yang tidak mahu mencampurkan air dengan susu kambing dan sikap budak pengembala kambing yang tidak berani menjual kambing milik tuannya kepada Saidina Umar menunjukkan bahawa mereka tahu bahawa setiap perbuatan mereka diketahui oleh ALLAH. ALLAH Maha Mengetahui segala sesuatu.

4. Mujahadah (Menentang hawa nafsu pada syahwat)
- Setiap orang mempunyai keinginan dan kehendak yang tersendiri. Ada yang suka shopping. Ada yang suka makan. Ada yang suka gajet. Kesukaan ini menyebabkan mereka sanggup berhabis untuk mendapatkan apa yang mereka ingini. Nafsulah yang mempengaruhi kehendak mereka. Nafsu ini perlu dikawal. Perlu ditentang nafsu dan keinginan yang berlebihan.

5. Muhasabah (Menghitung diri)
- Kita perlu sentiasa menghitung diri kita atas segala perbuatan yang kita lakukan.
- Muslim yang terbaik sentiasa muhasabah diri mereka.
- Saidina Umar antara contoh orang yang setiap hari bermuhasabah dengan setiap perbuatannya.



- "Hitunglah dirimu sebelum dihitung, timbanglah amalmu sebelum ditimbang."-Umar Al-Khattab-



- "Kalau hari ini aku tidak ditegur,aku rasa bersalah."-Ali Bin Abi Talib-
- Ketahuilah bahawa orang yang ditegur itulah merupakan orang yang paling disayangi.
- Kelebihan muhasabah : Sentiasa menyedari bahawa diri melakukan kesilapan, terhindar dari dosa dan perbuatan maksiat serta dapat melembutkan hati.

Itulah serba sedikit perkongsian yang saya dapat semasa Rehlah Masyi petang tadi. Dalam pukul 6.30 lebih kami bersurai menuju ke destinasi masing-masing. Saya terus bergegas ke bus stop untuk ke Sindorim Station dan mengambil subway ke Inha. Dapatlah merasa nasi ayam air tangan Chef Haida di Inha :)

Hari ini bolehlah saya simpulkan dengan idiom kills two birds with one stone.^^ *Entah sesuai entah tidak perumpamaan ini* Daripada berbelah bagi nak pilih untuk pergi yang mana satu, saya dapat pergi kedua-duanya sekali. Tak perlu pilih-pilih. Dua-dua dapat. Dapat berbasikal sambil mengisi jiwa dengan pengisian yang bermakna. Dapat iftar bersama rakan-rakan satu batch. =) Alhamdulillah. Hamdan lilllah. Syukran lillah. Praises to ALLAH. HE always knows the best for me <=

2 comments:

kak safura nordin ^^ said...

nadzipah, ada tulisan tak boleh baca la..patu,nak minta izin copy paste ^__^v

Nadzipah said...

owh ye? tulisan mana ye yang tak leh baca tu?

saya dah tukar pada tulisan yang sama dah semua..cumanya yang part cara memerangi hawa nafsu dah diwarnakan..ok tak sekarang ni?

btw, terima inform akak^^

sila2..^^