Friday, August 26, 2011

Mujur vs Syukur

Assalamu'alaikum wbt.

Apa khabar semua hari ni? Sihat? Alhamdulillah. ALLAH masih mengizinkan kita semua menghirup udara segar lagi hari ini. Alhamdulillah...Syukran lillah. Hamdan lillah.^^

Tadi dok bersiar-siar di alam maya. Maklumlah dunia tanpa sempadan, kejap ke sana kejap ke sini kan :P *OK. Stop merapu* Kalau ada kat rumah, memang itulah kerja saya. Dalam sehari tak menghadap komputer, melayari internet memang tak sah! Macam tak lengkap je rutin harian. *Melampau betul perumpamaan :)* Saya ada baca satu e-novel ni. Diari Ramadhan Raden Qusyri. Bila baca diari 21 Ramadhan 1432H Inche Raden Qusyri ni, saya tiba-tiba dapat idea. Nak kongsi la sikit kan sini kan.

Kisah I

Semalam, ada iftar di Donyang Mirae University (DMU). Saya sampai di Bilik Malaysia DMU sudah agak lewat. Dalam pukul 7 petang lebih kurang. Nampak Ustaz Abdul Rani; ustaz dari JAKIM sedang borak-borak dengan beberapa orang pelajar lelaki. Saya terus menuju ke dalam bangunan. Jenguk-jenguk kat dalam Bilik Malaysia DMU, erk...takde perempuan pun. Nampak dua, tiga orang student lelaki. Terus tak jadi masuk. Ingatkan saya yang paling lambat. Rupa-rupanya saya yang datang paling awal! Antara pelajar perempuan la.

Saya sudah berura-ura hendak ke Joyang Officetel tempat penginapan student Malaysia dah. Segan kot dok kat situ sorang-sorang. Baru je nak melangkah pergi, ternampak kelibat dua orang bertudung dari jauh. Dalam hati tercetus lafaz, "Nasib baik...ada juga budak perempuan yang datang."

"Nasib baik akak sampai. Kalau tidak saya nak pergi officetel dah tadi." Saya bagitahu diaorang selepas selesai bersalaman.

Kisah II
"Nadzipah, bangun." Nadzirah kejut saya.

Saya buka mata, picingkan mata ke arah jam di dinding. 2.15 pagi. "YA ALLAH! Nasib baik Nad kejut. " Terus bangkit dan menuju ke tandas.

Haruslah segera bangun. Boleh pulak dia lena tidur. Padahal bukan tidur atas tilam pun. Haish...Tak sampai 10 minit lepas pulang dari tandas, Imam masjid dah melaungkan takbir.

"Fuh..nasib baik sempat..." Terus melangkah memasuki saf.

*****

OK. Saya bukan nak bercerita tentang iftar. Juga bukan tentang qiam. Tapi saya nak cerita tentang syukur.

Kita selalu sahaja menggunakan kalimah "nasib baik" berbanding melafazkan kalimah "syukur". Membaca catatan Inche Raden tadi memang terasa nak lempang diri sendiri je. Dush! Dush!

Dua kisah di atas sudah menunjukkan yang saya memang lebih suka menggunakan kalimah "nasib baik". Jarang sangat nak menggunakan kalimah "syukur". Astghfirullah hal 'azim...Ampunkan diri ini, YA ALLAH. Hamba-MU ini sudah khilaf. :(

Nasib baik = Mujur

Saya tak pasti negeri lain guna tak istilah mujur ni. Kelantan memang biasa guna mujur ni. Terengganu pun. Kita sudah terbiasa dengan mujur. Kita sudah terbiasa dengan nasib baik. Hinggakan sampai satu tahap, kita jadi janggal untuk mengucapkan syukur.

"Mujur tak jatuh kotak nih!" @ "Nasib baik kotak ni tak jatuh!"

vs

"Syukur, kotak ni tak jatuh!"

Renungan buat diri sendiri dan buat semua. Marilah sama-sama kita mengubah penggunaan bahasa kita. Bukan setakat sopan untuk didengar, tetapi lebih bermakna. Kita takut kalau-kalau dengan "mujur" yang kita selalu katakan, kita menjadi hamba ALLAH yang tidak bersyukur dek kerana sedikit "syukur" yang terluah dari bibir.

Basahkanlah lidah kita dengan kalimah syukur dan sentiasalah mengingati ALLAH dalam setiap perbuatan kita.

Kita tidak tahu bila ALLAH hendak memberi kita nikmat dan bila ALLAH hendak menimpakan musibah kepada kita. Moga-moga dengan ungkapan kalimah "Syukur, Alhamdulillah" ini musibah yang ALLAH ingin timpakan pada kita tertepis, bahkan nikmat-NYA pula melimpah. Insya-ALLAH.

"YA ALLAH, bantulah hamba untuk (senantiasa) mengingat-MU, bersyukur kepada-MU, serta memperbaiki (kualiti) ibadahku kepada-MU." -HR Abu Dawud-



p/s : Awak tu...bestnya dah habis kelas memandu. Test JPJ nanti gudluck eh^^ Nanti biar saya lak yang jadi co-pilot. hehe..

Salam lebaran dari perantauan~


No comments: