Tuesday, October 18, 2011

Hebatnya Seseorang Yang Memperjuangkan Islam!

Assalamu'alaikum wbt.

Subhana-ALLAH! Masya-ALLAH! Hebatnya seseorang yang memperjuangkan Islam! ALLAH...ALLAH...ALLAH...Air mata tidak segan silu keluar bagaikan paip pecah saat membaca kisah Allahyarhamah Ustazah Yoyoh Yusroh.

Beliau seorang aktivas yang bergerak aktif di Indonesia. Beliau seorang ahli politik hebat di Indonesia, ahli parlimen dan menjadi tokoh penting dalam PKS (Parti Keadilan Sejahtera). Beliau juga merupakan ibu kepada 13 orang anak! Masya-ALLAH! Ramai bukan? Bukan 5, bukan 6, tetapi 13 orang! Anak yang pertama berumur 26 tahun dan anak yang bongsu berusia 8 tahun.

Ada dinyatakan di blog yang saya linkkan tadi, setiap kali selesai solat, beliau akan menyebut nama kesemua anaknya. Subhana-ALLAH! Anaknya bukan seorang-dua, tetapi 13 orang! Dan beliau juga akan bangun tahajjud 2 rakaat bagi setiap seorang anak-anaknya. Maknanya, beliau tahajjud 26 rakaat!

ALLAH! Membaca baris-baris ayat ini, tanpa sedar air mata sudah beranak sungai di pipi. Besar sungguh jasa seorang ibu bukan? Saya jadi teringat pada Ummi. Setiap kali mahu menduduki peperiksaan, pasti saya akan call Ummi dan request, "Ummi doakan kakak ye..." Apa yang pasti jawapan Ummi pasti akan menyentapkan saya. Ummi pasti akan jawab begini, "Selagi Ummi masih bernafas, Ummi sentiasa doakan kesejahteraan dan keselamatan anak-anak Ummi." ALLAH. Betapa setiap langkah kaki kita sentiasa diiringi doa seorang ibu. Hargailah ibu anda selagi masih diberi kesempatan.
Sebenarnya ini baru kali pertama saya mendengar namanya. Terasa rugi sekali. Diri ini hanya mengenali insan hebat ini selepas beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Namun ada lagi yang lebih menyentapkan hati saya. Saat membaca kisah beliau dengan ibu-ibu di Palestin. Rata-rata orang Palestin mempunyai anak seramai 14 orang. ALLAH. Kiranya bagi orang Palestin mempunyai anak seramai 14 orang itu satu perkara biasa. Terbalik dengan kita bukan? Bila dengar kawan yang ada adik-beradik 10 orang pun sudah kata, "Ramainya..." Tapi bagi mereka di sana, mempunyai adik-beradik 14 orang itu suatu yang biasa. Alahai...

Apabila ditanya tentang tahap hafalan Al-Quran Ustazah Yoyoh Yusroh, beliau menyatakan yang beliau hanya menghafal 20 juzu' Al-Quran. Apa yang makin membuatkan saya tersentap ialah apabila kaum ibu Palestina itu bertanya lagi, "Apa yang kamu buat selama ini sehingga di usia 41 tahun, masih belum menghafal Al-Quran?"

ALLAH! Terasa seperti dihempap batu besar kemudian datang bulldozer menggilis badan saya. Saya terbayangkan ibu itu bertanyakan perkara yang sama pada saya. Alahai...malu sungguh rasanya. Mereka di sana walau dalam keadaan yang genting, sentiasa dihujani bom-bom dan letupan masih boleh melahirkan 14 orang anak dan masih lagi boleh menghafal 30 juzu' Al-Quran. Saya? Dalam keadaan aman damai. Dalam pada tiada suami dan anak untuk dijaga. Tak usah kata 30 juzu', surah-surah dalam mukaddam itu pun masih belum terhafal. ALLAH. ALLAH. ALLAH....*Menangis sambil kepala makin menunduk ke bawah*

Saya sangat tertarik dengan ta'aruf yang dilakukan oleh warga Palestin. Mereka memperkenalkan diri mereka begitu hebat sekali. Sehinggakan saya tersentap sekali lagi. Bagaimana mereka memperkenalkan diri mereka?

"Ana Ummu Maryam, ana hafidzah, ana muhandis." (Saya Ummu Maryam, saya seorang penghafal Al-Quran, saya seorang jurutera.)

Subhana-ALLAH! Hebat bukan? Bayangkan anaknya 14 orang, dia hafal Al-Quran, dia juga seorang engineer. Wow!

Siapa yang tidak sentap bila mendengarkan ayat-ayat ini? Memang hebat. Dengan anak yang ramai, dia masih ada masa untuk menghafal Al-Quran. Bukan satu juzu' yang dihafalnya, tapi 30 juzu'. Satu Al-Quran! Lepas tu dia bekerja, bukannya suri rumah. Bukan calang-calang pekerjaan, engineer tu...

Apa yang saya nampak di sini, betapa hebatnya hidup seseorang yang memperjuangkan Islam itu. Walau mempunyai anak yang ramai, walau banyak tugas dan tanggungjawab yang dipikul, namun masih tetap utuh dan teguh mendekatkan diri pada ALLAH. Masih mampu menghafal Al-Quran. Masih bekerja untuk Islam. Subhana-ALLAH. Sungguh, segala kekuatan itu pemberian ALLAH. Andai diri berkehendak, pasti ALLAH akan menolong mempermudahkan segala urusan.

Jom sama-sama jadi hebat, yuk!

Ehem. Saya ingin memetik kata-kata Ustazah Yoyoh Yusroh saat beliau membicarakan perihal kehebatan wanita-wanita Palestin ini. *Mata bersinar-sinar terang*

"...Persiapkanlah menjadi seorang isteri dan ibu. Seorang wanita harus mempersiapkan menjadi ibu generasi, siap menjadi ibu sihat. Oleh kerana itu, perhatikanlah menu-menu makanan yang kita makan. Dari rahim inilah akan tumbuh embrio yang luar biasa dari seorang ibu yang luar biasa. Dari rahim inilah akan tumbuh embrio yang sihat dari seorang ibu yang sehat."

Macam mana? Besar peranan kita sebenarnya. Buat gadis-gadis, walau alam perkahwinan itu masih tidak nampak bayangnya, persiapkanlah diri dari sekarang. Kita bukan sahaja bersiap untuk menghadapi perkahwinan, bukan juga bersiap untuk menjadi seorang isteri tetapi kita bersiap untuk menjadi seorang ibu; ibu pada anak-anak yang bakal kita lahirkan nanti.


Nota 1: Bacaan pagi yang sungguh menyentap jiwa dan raga. Membuatkan diri ini terasa kerdil. Menginsafi kekurangan dan kealpaan diri.

Nota 2: Jasa seorang ibu itu sungguh besar bukan? Hargailah ibu anda selagi masih diberikan kesempatan oleh-NYA.

Nota 3: Teringin untuk memperkenalkan diri sebagai, "Ana Ummu Maryam, ana hafidzah, ana muhandis!" suatu hari nanti. Insya-ALLAH. Biiznillah.

Nota 4: Mahu bersedia menjadi seorang Ummi. Menjadi isteri mungkin hanya sekejap, kemudian pastinya akan menjadi Ummi, jika ALLAH izinkan. Jadi perlu bersedia dari sekarang. Yuk, sama-sama bersedia yuk! *Kenyit mata*





4 comments:

hasnisyakila said...

Mahu bersedia menjadi seorang Ummi. Menjadi isteri mungkin hanya sekejap, kemudian pastinya akan menjadi Ummi, jika ALLAH izinkan. Jadi perlu bersedia dari sekarang. Yuk, sama-sama bersedia yuk! *Kenyit mata*


i like...hahahahaaa....


"mahu"...sesuai digatikan dengan "sudah"..heee

Nadzipah said...

eh.eh..mana sedia lagi..

sebab itu guna "mahu" bukannya "sudah"

ehem.ehem. entah-entah, awak yang "sudah" bersedia tak....kan?kan? *angkat-angkat kening sambil muka bercahaya* :P

hasnisyakila said...

bersedia tu tidaklah terlalu bersedia, tapi persediaan itu ada. eheh. hahaha.

minggu depan baitul muslim course. ada kawan ajak pergi, tapi cam tak ready je. hehehe.

murah pulak tu. kalau g loni tak rugi pun. hehehe.

dan yang pastinya saya tak pergi.:(

tahun depan la pulak. final year. hahah

Nadzipah said...

takpe2. sedia sikit2..yang penting persediaan tu mesti ada..hehe

owh ye? takpe je..nanti dah ready boleh la pergi. bukannya nak kahwin dalam masa terdekat ni pun kan..heheh

hee~nak pergi tahun depan eh? orite gak tu..tahun depan kan dah final year.

kalau camtu, saya kena pergi tahun depan-depan la..hahaha...:P