Saturday, November 26, 2011

Hari Terakhir Bagi 1432H

Assalamu'alaikum wbt.

Selamat pagi diucapkan kepada semua. Pagi Sabtu yang mendamaikan. Alhamdulillah, kita masih diberikan kesempatan untuk menghirup udara milik Rabbul Izzati lagi pada hari ini.

Sekejap sahaja masa berlalu bukan? Sedar-sedar sahaja hari ini sudah hari terakhir 1432H. ㅠ.ㅠ
Esok, sudah masuk 1 Muharam 1433H. Tahun baru mengikut kalendar Hijrah.

Bagaimana setahun yang sudah berlalu ini? Sudah tertunai segala azam? Sudah dicapai segala impian? Sudah berubah menjadi lebih baik dari tahun-tahun terdahulu? Atau masih ditampuk lama? Cuba renung-renungkan sejenak apa yang telah kita lakukan selama setahun ini.

Pada saya, banyak sungguh peristiwa yang terjadi pada tahun 1432H ini. Semua ada. Cukup rasa. Asam, garam, gula dan kopi kehidupan. Bukan namanya kehidupan jika sentiasa diselubungi keindahan dan kesenangan bukan? Semoga hari ini, esok dan hari mendatang lebih mematangkan diri dan lebih membaik dari hari-hari sebelumnya. Insya-ALLAH.

Detik masa yang berlalu tidak mungkin akan kembali lagi. Yang tinggal hanyalah kenangan di sebalik setiap peristiwa yang berlaku. Kenangan itulah yang akan kita bawa hingga ke akhir hayat kita nanti. Amal dan perbuatan itulah yang kita akan tunjukkan pada Rabbul Jalil pada hari penghadapan nanti. Kita yang menentukan corak dan warna pada kanvas kehidupan kita.

Sungguh, masa itu tidak dapat diputar kembali. Tidak dapat dicepatkan walaupun sesaat dan tidak pula dapat dilambatkan walaupun sesaat cuma. Betapa pentingnya masa ini, ALLAH menurunkan satu surah berkenaan dengan masa; Surah Al-'Asr.

"Demi masa. Sungguh, manusia berada dalam kerugian. kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran."
[A-'Asr, 103 : 1-3]

Jom baca doa akhir tahun selepas waktu Asar petang nanti.
Dan baca doa awal tahun selepas waktu maghrib malam nanti.
Semoga segala amal kebaikan yang kita lakukan pada masa setahun yang lalu dihitung oleh ALLAH. Semoga kita terus melakukan amal kebaikan pada masa setahun yang mendatang. Insya-ALLAH.

Buat semua pelajar tajaan JPA di Korea Selatan, ayuh keluar beramai-ramai ke Annual General Meeting pukul 10 pagi nanti di Yonsei University. Kita yang menentukan corak kepimpinan kita.

Nota 1 : Kelam-kabut buat entry sambil bersiap.

Nota 2 : Selamat hari lahir buat Kak Nur Lina Solehah. Semoga usia diberkati ALLAH. Semoga terus tsabat di jalan ini. Insya-ALLAH.

Nota 3 : Bittaufiq wannajah fil imtihan buat housemate yang ada exam TOEIC hari ini.

2 comments:

cahayalembut said...

JZKK najipa! siap masuk dalam blog...hehe

Nadzipah said...

Wa iyyaki kak Lina^^ nak ucapkan secara berdepan tak boleh. jadi boleh ucapkan di sini je la.