Sunday, October 14, 2012

Selamat Ulang Tahun, Kesayanganku...

Assalamu'alaikum wbt.

[Disclaimer : Post ini sepatutnya dikeluarkan pada 12 Oktober 2012 (Jumaat) kelmarin. Namun disebabkan oleh kekangan masa, baru hari ini dapat dikeluarkan.]

12 Oktober 1989 - 12 Oktober 2012

Pada keheningan dan ketenangan yaumul ayyam - Jumaat, sang arjuna menjabat tangan wali sang gadis. Sedari saat lafaz sakinah dilafazkan, terpikulnya suatu tanggungjawab di pundak si teruna terhadap si dara. Tanggungjawab yang telah beralih daripada si bapa kepada si suami.

Bermulalah pertukaran status daripada seorang bujang kepada seorang yang sudah berkahwin pada tanggal 12 Oktober 1989 bersamaan dengan 12 Rabiul Awal 1410H. Kemudiannya bertukar status lagi kepada ibu dan ayah setahun sebulan berikutnya. Dikurniakan 4 orang cahaya mata - 3 puteri dan seorang putera, bahtera yang dibina terus berlayar menuju ke destinasi yang diredhai Ilahi. Insya-ALLAH.

Pejam celik, pejam celik, sudah 23 tahun berlalu. Bermakna sudah 23 tahun mereka hidup berdua. Oh, sekarang sudah berenam ya! Sungguh cepat masa berlalu, bukan?

Selamat ulang tahun perkahwinan yang ke-23 buat Ummi dan We. Happy 23rd Anniversary, love.  

Dulu berdua. Kita berenam. :D

Saya tahu, sepanjang menjalani kehidupan berumah tangga selama 23 tahun ini, pastinya banyak dugaan, ujian dan halangan yang telah Ummi dan We hadapi dan tangani. Ada yang saya sendiri nampak dan ada yang tidak. Mungkin ada juga di antaranya tidak saya mahupun adik-adik ketahui. 

As fas as I know, marriage itself is a gamble. Oho. Jangan salah faham ya. Perkahwinan itu suatu percaturan. Kenapa saya katakan begitu? Sebab...kita sendiri tidak tahu apa yang bakal berlaku pada masa hadapan. Yang perlu dan harus kita lakukan hanyalah berusaha untuk melakukan yang terbaik. Itu sahaja. 

Pada saya, perkahwinan yang dibina itu bukan sekadar untuk kita berkongsi kegembiraan, kasih sayang, cinta dan rindu dendam sahaja. Pada saya, perkahwinan memerlukan sesuatu yang lebih daripada itu. Ia perlulah diisi dengan rasa penuh tanggungjawab dan berusaha memainkan peranan masing-masing sebaik yang mungkin. Setakat cinta sahaja tidak cukup. Rasa cinta itu akan pudar seiring dengan perjalanan waktu. Apa yang membuatkan rasa cinta itu makin memutik dan bercambah dari sehari ke sehari adalah rasa tanggungjawab yang tersemat kukuh di hati. Tanggungjawab itulah yang memandu dan mengikat tali perkahwinan antara dua insan berbeza ini. Peranan yang dimainkan inilah yang memekarkan dan menghidupkan kehidupan berumah tangga.

Ingat senang ke mahu berurusan dengan orang yang berbeza sama sekali dengan kita? Walaupun saya belum mengalaminya sendiri, namun saya percaya benda ini tidak mudah. Tidak semudah kita memetik jari. Tidak sesenang kita mengira 1,2,3 dan mengeja A,B,C...Oho. Tidak semudah itu!

Tak percaya? Cubalah luangkan sedikit masa mendengar kisah dan pengalaman orang yang lebih tua. Cuba tanya pada Mama-Papa, Ibu-Ayah, Ummi-Abah, Mak-Babah, Mummy-Daddy, Ummi-Abi, Mama-Baba, Ummi-We, Ummi-Walid masing-masing. Ada lagi ke panggilan yang tidak saya sebut? Hoho. Cubalah tanyakan pengalaman mereka. Pasti awak semua akan temui satu konklusi yang mengatakan bahawa perkahwinan itu tidak semanis yang diimpi dan tidak seindah yang dimimpi. Pastinya banyak susah-senang dan jatuh-bangun yang telah kedua ibu bapa kita hadapi sepanjang tempoh mereka membina mahligai cinta. 

Walau apapun, saya percaya, setiap perkahwinan yang dibina pastinya mahukan bahagia. Setiap pasangan yang berkahwin mahukan panas berpanjangan hingga ke petang. Semuanya mahu membina rumah tangga yang dilimpahi dengan sakinah, rahmah dan mawaddah. Insya-ALLAH. 

Ummi dan We berkahwin pada usia mereka 22 tahun. Walaupun pada masa itu orang-orang sudah menganggap sudah agak lambat mendirikan rumah tangga, namun saya kira pada masa sekarang, usia sebegitu agak awal dan agak muda untuk memikul tanggungjawab besar ini. Sementelah saya juga menjangkau usia 22 tahun pada tahun ini. Err...rasa memang tak bersedia dan berat tanggungjawab yang mahu dipikul. 

Sungguh, saya rasa kagum pada mereka yang berkahwin pada usia sebegini. Tahniah dan syabas saya ucapkan. :')

Bila sudah berkahwin, pastinya akan hadir buah hati penyeri rumah tangga bukan? Pastinya setiap pasangan suami isteri mengimpikan kehadiran cahaya mata - penambat kasih sayang dan bukti cinta mereka. Anak itu pula perlulah dididik dengan didikan yang sempurna, diberikan didikan agama yang secukupnya, dipenuhi setiap keperluan mereka dan sebagainya. Semua itu memerlukan kudrat dan usaha yang bukan sedikit. Bagaimana mungkin anak-anak yang dilahirkan dapat dididik dengan sempurna sekiranya ibu bapa tidak bersedia untuk menimang cahaya mata? 

Awak semua dan saya yang lahir dan ada di sini pada hari ini adalah hasil didikan dan asuhan kedua ibu bapa kita. Kesolehahan kita pada hari ini adalah hasil daripada kesolehahan ibu bapa kita. Kesolehahan anak-anak kita nanti bergantung kepada kesolehahan kita pada hari ini. Agak seram kan? Makna kata, andai kita mahukan anak yang soleh dan solehah, kita dahululah yang kena menjadi soleh dan solehah. Sebab itulah perlu mempersiapkan diri bermula dari sekarang. 

Buat Ummi dan We, 
Kakak, adik Ema, adik Eya dan adik Zakwan bangga menjadi anak-anak Ummi dan We. 
Kami harap, Ummi dan We juga berbangga mempunyai kami sebagai anak-anak Ummi dan We. 
Semoga ALLAH sentiasa melindungi kita sekeluarga, meredhai dan merahmati kita semua. Insya-ALLAH.
Semoga ALLAH memberikan kesempatan untuk diri ini berbakti kepada kalian berdua.
Semoga ALLAH mengizinkan diri ini membalas setiap jasa dan pengorbanan kalian berdua.
Ameen. Insya-ALLAH.

Selamat ulang tahun, kesayanganku...
Tidak sedar 23 tahun telah berlalu
23 tahun yang penuh dengan onak dan liku
Moga terus tabah menongkah waktu

Selamat ulang tahun, kesayanganku...
Ikhlas dari anak-anakmu
Yang sentiasa merindui kalian setiap waktu
Yang sentiasa mengingati kalian lewat doaku

Selamat ulang tahun, kesayanganku...
Semoga terus menggapai bahagia hingga ke hujung nyawamu
Semoga mahligai cinta yang dibina diredhai Tuhanmu dan Tuhanku
Semoga kita semua dapat berkumpul lagi di syurga DIA Yang Satu.
Insya-ALLAH.

Nota 1 : Takziah diucapkan kepada Cikgu Nik Wel sekeluarga yang telah kehilangan ibu tercinta pada 12 Oktober 2012 kelmarin. Takziah juga buat Azurien sekeluarga yang telah kehilangan nenek tersayang pada 13 Oktober 2012 semalam. 

Nota 2 : Happy belated birthday to my youngest sister. Selamat hari lahir adik. Hadiah claim tahun depan-depan deh :P Jawab exam molek. Kakak doakan yang terbaik. Insya-ALLAH. Cuti nanti, dok rumah molek. :D

Happy birthday to my roommate, Aisyah. Menjadi tak surprise birthday party tu? Hehe.

Nota 3 : Sungguh, peringatan ALLAH itu sentiasa ada bukan? Kelmarin saya dan keluarga bergembira menyambut ulang tahun perkahwinan Ummi dan We. Kelmarin juga ada yang ALLAH panggil menemui-NYA. Semalam kami bergembira menyambut ulang tahun kelahiran Aisyah dan bersuka ria di jamuan batch 9. Semalam juga ALLAH menjemput seorang lagi hamba-NYA pergi menghadap DIA. 

Nota 4 : Selamat menduduki peperiksaan pertengahan semester buat semua yang akan menghadapinya bermula esok. Rabbuna yusahhil wa yubarik. Rabbi yassir wala tu'assir. 

SKKU akan midterm exam pada 22-26 Oktober nanti. Berhari raya haji sambil jawab exam sajalah jawabnya. :'(









No comments: