Monday, September 19, 2011

Nilai Harga Dirimu

Assalamu'alaikum wbt.

Semalam saya ada menonton MHI- Hi Tea Amal Raudhatus Sakinah. Ada beberapa orang kawan di Facebook yang berkongsi link you-tube ini. Kemudian sewaktu sedang chat dengan seorang sahibah pun, dia ada bertanyakan perihal ini. Jadinya saya tertarik untuk menonton sendiri slot MHI ini.

YA ALLAH. Sewaktu menonton saya tidak dapat menahan air mata daripada mengalir keluar. Sedih sangat-sangat. Tambahan pula apabila mendengar penjaga Raudhatus Sakinah memberitahu yang ada segelintir ibu bapa yang menganggap zina itu perkara yang biasa. Masya-ALLAH. Astahgfirullah hal 'azim.

Pada pandangan saya, masyarakat menganggap isu zina dan remaja hamil tanpa akad nikah ini perkara biasa apabila hampir setiap hari mereka dihidangkan dengan berita yang sama. Hakikatnya zina itu suatu dosa besar. Dalam Al-Quran pun ALLAH berfirman,

"Dan janganlah kamu mendekati zina; (zina) itu sungguh suatu perbuatan keji, dan suatu jalan yang buruk."-Al-Isra', 17:32-

Betapa serius dan besarnya masalah ini, sehinggakan ALLAH melarang kita mendekati zina itu. ALLAH bukan setakat melarang kita melakukan penzinaan, malah ALLAH melarang kita daripada menghampiri perkara-perkara yang boleh mengarah ke arah zina.

Semoga kita semua dilindungi ALLAH daripada perbuatan maksiat dan mungkar. Semoga ALLAH melindungi dan menjaga kita semua.

Sejujurnya, dulu, saya tidak begitu menitikberatkan soal menutup aurat. Alhamdulillah. ALLAH masih sayangkan saya. DIA menghadirkan saya sahabat dan sahibah yang baik-baik dan solehah. Melalui mereka ini saya mengenali hakikat Islam yang sebenarnya. Alhamdulillah.

Berada di negara yang penduduknya majoriti non-muslim makin menyedarkan saya akan indahnya Islam itu. Saya benar-benar bersyukur saya dilahirkan di dalam keluarga Islam. Dan saya lebih-lebih lagi bersyukur apabila ALLAH takdirkan saya bertemu dengan orang-orang baik dan menyedarkan saya akan hakikat Islam yang sebenar. Yang Islam bukan kerana dilahirkan Islam, tetapi faham Islam itu dalam erti kata yang sebenar. Alhamdulillah. Walaupun saya sedar, masih banyak lagi yang perlu saya pelajari dan perlu saya perbaiki.

Perjalanan pergi dan balik dari kelas setiap hari, menjadikan saya seorang pemerhati dan pemikir. Apabila melihat cara orang di sini berpakaian, saya rasa bersyukur sangat-sangat dilahirkan sebagai Islam. Dan saya mula menyedari bahawa ALLAH memerintahkan orang perempuan menutup aurat itu bukan saja-saja. Ada sebabnya. Punyai hikmahnya yang tersendiri.

Selalu sahaja kawan-kawan lelaki Muslim menyatakan mereka tidak boleh jalan menunduk (baca: menundukkan pandangan) terutama sekali time summer. Namun pada saya, bukan setakat orang lelaki, orang perempuan pun sama. Tidak boleh menundukkan pandangan nak-nak time summer.

Betapa Islam itu benar-benar menjaga nilai harga diri seseorang. Sebab itulah ALLAH memerintahkan baik lelaki mahupun perempuan menutup aurat mereka. Yang perempuan perlu menutup seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan. Yang lelaki perlu menutup bahagian pusat hingga lutut.
Seorang perempuan, jika ditayangkan segala keistimewaan dan kecantikan dirinya, masih ada lagikah keistimewaannya? Masih ada lagikah keistimewaan dan kecantikannya yang hanya akan ditampilkan kepada suaminya kelak? Apa beza lelaki-lelaki ajnabi yang lain dengan suaminya? Di situlah letaknya nilai harga dirimu duhai muslimah solehah. Kecantikan dirimu hanya untuk tatapan insan yang benar-benar berhak sahaja. Bukan untuk tatapan ramai.

Saya ada hadiah. Satu yang dibalut dengan kertas pembalut hadiah yang cantik dan dilekatkan sekeping kad ucapan. Satu lagi saya sekadar biarkan tidak berbalut. Boleh nampak jelas apa hadiah tersebut. Awak yang membaca, awak nak hadiah yang mana? Yang dibalut cantik-cantik dan ada kad ucapan ataupun yang tidak berbalut?

Saya tak tahulah jawapan awak semua macam mana kan. Tapi saya pasti ramai yang akan memilih hadiah yang berbalut cantik itu bukan? Lumrah kita manusia menginginkan sesuatu yang indah dan cantik. Walaupun kedua-duanya sama. Namun pastinya kita akan memilih yang lebih elok dan cantik.

Begitu jugalah kita sebagai seorang perempuan. Cantiknya kita apabila kita menutup aurat kita daripada tatapan nakal lelaki di luar sana dan kita menjaga adab sopan kita. Jika mempunyai wajah dan rupa yang cantik, itu sudah satu bonus. Ketahuilah setiap wanita itu cantik dan kecantikan itu akan lebih terserlah jika kita menjaga aurat dan adab. Insya-ALLAH.

Nota kaki : Kalau tak pandai masak. Tak apa. Boleh belajar. Lama-lama nanti pandai la kan. Apa yang penting, kita menjaga aurat, solat dan adab. Insya-ALLAH. Sama-sama kita menjaga aurat, solat dan adab kita ye, akhawati fillah. :)

P/S : Adikku, moga ukhuwah yang baru terjalin itu berkekalan hendaknya. Gembira bila mengetahui dirimu gembira. Nanti boleh la kita pergi program sama-sama ye :p

5 comments:

hasnisyakila said...

aurat bukan benda main2kan...
astagfirullah...

jom sama2 tadabbur surah an nuur ayat 31....


melihat awak yang semanagt ke arah kebaikan, hati saya juga ingin berganjak sedemikan. subhanallah...
biznillah...alhamdulillah..

syukran ya ukhti^^

Nadzipah said...

betul tu. aurat bukan benda main-main..
moga ALLAH sentiasa melindungi kita dan menjaga kita daripada mendedahkan aurat kita..insya-ALLAH.

takde la. sama-samalah kita berganjak ke arah kebaikan. insya-ALLAH. biiznillah..

waiyyaki^^

cahayalembut said...

salam ukhti...

nice entri <3

psst : nak hadiah yang berbalut tu boleh? =p

Nadzipah said...

w'salam wbt, ukhti...

moga bermanfaat. sekadar berkongsi apa yang dirasa...

pssst: nak eh? insya-ALLAH boleh je.. :)

p/s: kenapa saya takleh view blog ukhti ye?

cahayalembut said...

ohh, sebab akak mmg tak share profile kot, sbb tu dia tak link kan ke blog.huhu